Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Här är vinnarna av Årets Dagstidning 2016

Publicerad: 15 Mars 2016, 20:26

Årets Dagstidning 2016 kammades hem av Expressen och Schibsteds initiativ Gula båtarna fick hedersomnämnande! Se juryns motiveringar och resten av kvällens pristagare här:


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaÅrets DagstidningExpressenTU

På tisdagskvällen avslöjades pristagarna av Årets Dagstidning 2016 på Berns Salonger i Stockholm. Programvärd under galan var komikern Messiah Hallberg och arrangörer var TU och Dagens Media.

Här är pristagarna i samtliga tävlingsklasser:

Årets Kampanj

Vinnare: Under täcket IKEA, Nyheter 24 Gruppen

Juryns motivering: ”Än en gång visar vinnaren prov på mod, kreativitet och framåtanda i sin strävan att hitta nya digitala affärslösningar. Med en tydlig idé och ett innehåll som den kräsna målgruppen efterfrågar, går de till sängs med en av Sveriges största annonsörer”

Övriga nominerade: Motorklubben Bonnier News Brand Studio/Expressen Studio och Gula båtarna Schibsted

Årets Redaktion

Vinnare: Dagens Nyheter

Juryns motivering: I en tid när många medieföretag möter eroderande affärsmodeller med nerdragningar har årets redaktion också förmått att satsat på utveckling och att med moderna metoder och stor förståelse för samtiden fördjupa publicistiken i olika kanaler. Det har lett till en respektingivande samling reportage, intervjuer, analyser och avslöjanden i Dagens Nyheter under 2015.

Övriga nominerade: Aftonbladet Breaking News, Västerbottens-Kuriren

Årets Idé

Vinnare: Kit

Juryns motivering: ”I en tid när framtidens mediekonsumtion inte längre är traditionell är det viktigt att våga utmana det etablerade synsättet och testa nya grepp. En innovativ idé får gärna vara djärv och den måste vilja göra något nytt. Årets vinnare utmanar plattformstänk, distribution och varumärke med kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. Det är modigt, nyskapande och framåtriktat. Nu återstår det att se om framtiden är redo.”

Övriga nominerade: Blank Spot Project och MittMedias hyperlokala appar

Årets Marknadsorganisation

Vinnare: Dagens Nyheters Marknadsavdelning

Juryns motivering: Vinnaren visar en tydlig inriktning mot den digitala prenumerationsaffären som visar tillväxt och framåtanda. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visar DN prov på ny innovation och mod som kommer få betydelse även för andra aktörer i branschen.

Övriga nominerade: Mediekompaniet ”MK-rapporten” och Svenska Dagbladets Annonsavdelning

Årets Dagstidning Helhetspriset

Vinnare: Expressen

Juryns motivering: ”Med övertygelsen om journalistikens betydelse (i sitt DNA) lämnas inget åt slumpen för att ge publiken rätt innehåll i rätt kanal vid rätt tillfälle. Ett systematiskt tillsammansarbete under året ger utdelning i siffror som bara stiger och stiger och vänder affärerna åt rätt håll. Snabbheten att uppdatera är överlägsen och slår till och med radions och publiken hänger med genom att hålla mobilen i ett hårt grepp. Årets dagstidningen sticker hål på myten om att det går utför med pressen.”

Övriga nominerade: Nerikes Allehanda och Nyheter24

Schibsteds initiativ Gula båtarna fick hedersomnämnande i kategorin Årets idé. Schibsted fick stående ovationer och möttes av jubel när de äntrade scenen.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.