Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Här älskas papperstidningen

Publicerad: 21 December 2009, 12:33

- Det här talar mot alla domedagsprofetior om att unga läsare tycker att papperstidningen är osexig. Södermanlands Nyheters chefredaktör Göran Carstorp är mycket nöjd med den kärleksförklaring till det tryckta mediet han fick i SN:s senaste läsarpanel.


Ämnen i artikeln:

Södermanlands Nyheter

Läsarna vill ha upplevelsen man får i och av en papperstidning. Även de unga läsarna. Tidningen förknippas med ledighet, lugn och ro, sköna frukoststunder och möjlighet till att läsa var man vill.

Läsa nyheterna på nätet kopplas samman med jobbet, plikter och stress visar resultatet från SN:s panel.

Panelen som består av 600 personer besvarar frågor åtta gånger per år. Senast den fick dessa frågor var för drygt två år sedan. Och signalerna har bara blivit starkare enligt Göran Carstorp:

– Det här är en ännu tydligare kärleksförklaring till papperstidningen.

Vad kommer det här resultatet att innebära?

– Att vi kommer att jobba ännu mer med att utveckla just upplevelsen papperstidning. Vilket rent konkret betyder att jobba mer med det visuella berättandet, bättre samspel mellan rubrik, bild, bildtext och ingress. Klassiskt tidningsmakeri helt enkelt.

Är ni dåliga på det nu?

– Nej, inte alls. Vi har kommit rätt långt. Men bra kan bli bättre.

Det kommer också att bli allt viktigare att separera tidning och nät. Att aktivt ta ställning till vad som ska gå var.

– Där måste vi gå ännu längre än vad vi redan gör.

Stärka relationen till de trognaste läsarna/prenumeranterna är en huvuduppgift.

– Det är de som varje år betalar över 2 000 spänn för tidningen.

– Och det är inte bara läsarnas tid och pengar vi konkurrerar om. Även deras upplevelsekonsumtion. Därför måste vi också bli bättre på engagemang. Skapa sådant som berör.

Något som också är tydligt är att kvinnorna blir en allt viktigare målgrupp för Södermanlands Nyheter. Det märks inte minst i panelen. Vid den senaste nyrekryteringen var närmare 70 procent kvinnor. Och det engagemanget kommer att påverka tidningen.

– Det är jag helt övertygad om. Om det inte gör det har vi inte gjort vårt jobb, säger Göran Carstorp.

Hur kommer det att märkas?

– Det kan jag inte säga nu.

Av SN:s nyhets- och nattchefer är hälften män och hälften kvinnor.

Panelsvaren i sammanfattning:
Funktionalitet: Svårare se helheten, eller finna ro, när man tar del av nyheterna på en dator! Mer överskådligt i tidningen! Lättare att hitta. Enklare. Sitter tillräckligt vid datorn på dagarna ändå! Vill slippa dataskärm till frukost. Papperstidningens mobilitet!
Innehåll: Mer i tidningen. Fördjupning i en enkel, lätt tillgänglig form. Lokala annonser och smånyheter. Det mesta av de lokala nyheterna finns bara i tidningen. Lokal kultur. Lokal sport.
Upplevelse: Trevligt med tidningen! Känslan att kunna hålla i den! Personligare. En helt annan känsla! Underbart på morgonen. Mysigt. Lugnare. Bekvämare. Segt på nätet, Rörigt på nätet.
Familj: Flera poängterar att deras sambos/maka/make inte är datoriserade. En paneldeltagare säger att enda skälet till att de prenumererar nu är att den 11-åriga sonen, äldst i syskonskaran, har börjat läsa tidningen.

Ämnen i artikeln:

Södermanlands Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.