Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Hanna Stjärne om #metoo

Publicerad: 30 November 2017, 12:50

Hanna Stjärne Foto: Janne Danielsson/SVT

SVT:s vd Hanna Stjärne om SVT:s hantering av de uppgifter som framkommit i samband med #metoo-rörelsen: "Det klart att vi som arbetsgivare måste markera tydligt".


Ämnen i artikeln:

Hanna StjärneSVT

Redan i september avslöjade Expressen att en SVT-chef försökt köpa sex av en 15-åring på en så kallad “sugar dating”-sajt. Mannen sade sig vilja köpa flickans oskuld för 9 000 kronor. Han fick sparken efter att ha konfronterats med uppgifterna. Drygt en månad senare, i samband med #metoo-kampanjen i oktober, valde en annan SVT-chef att säga upp sig med omedelbar verkan efter att ha anklagats för sexuella trakasserier. Även en känd programledare utreds efter polisanmälan om sexuellt tvång mot praktikant. Och nyligen avslöjade Aftonbladet att ytterligare en SVT-profil anklagas för sexuella trakasserier.

Hur hanterar man den typen av väldigt allvarliga problem som högsta chef?

– Jag är tagen av alla vittnesmål om sexuella trakasserier. Jag tror att vi är många som känt igen oss och varit med om saker, men att det är så utbrett med riktigt allvarliga övergrepp tror jag har skakat om många. Någonstans börjar det där och vi har ett ansvar att det finns en respekt för tonen på ett företag och att det inte kan börja rulla i väg till något som blir väldigt allvarligt. Det klart att vi som arbetsgivare måste markera tydligt.

Hon säger att SVT länge arbetat med att hitta sätt att komma åt kränkningar och sexuella trakasserier. I mars genomförde företaget en runda på olika delar av företaget och nu kommer det att ske på alla avdelningar.

– Vi har skickat mejl till personalen om det. Vi är mitt uppe i ett större arbete. För mig är det viktigt att huvudansvaret ligger hos den som utsätter, men också att den som blir utsatt eller ser någon blir utsatt säger ifrån och känner att den blir lyssnad på och att vi så snabbt som möjligt går till botten med uppgifterna. Vi har haft ett par fall under hösten och där har vi varit väldigt snabba.

Är det ett kulturproblem eller framför allt ett problem hos de här individerna?

– Min bild är inte att det är ett kulturproblem hos oss, men vi har ansvar för att det finns en respektfull ton och att ingen känner sig otrygg. För det finns en skala i det här och det har också varit viktigt i det som kommit fram i #metoo. Det här är ett företag där 55 procent av cheferna är kvinnor och det är ungefär lika många kvinnor som män som jobbar. Vi är många som har betonat de här frågorna.

På TV4 har man sagt att det är ett kulturproblem och att man haft överseende med vissa stjärnor. Men den typen av problem har inte SVT helt enkelt?

– Jag har inte inblick i exakt hur det fungerar i alla produktioner och exakt hur det sett ut över tid, men det jag haft med mig hela tiden är att så fort vi får en signal om det ska vi agera och gå till botten med det.

Du sade att “vi är nog många som känner igen oss”. Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg skrev att hon – trots sin chefsposition – råkat ut för trakasserier från män i branschen. Är det något som du kan känna igen från din egen karriär, att du inte alltid blivit behandlad på ett respektfullt sätt av män i branschen?

– Om vi tittar på sexuella trakasserier tror jag inte att jag har träffat någon kvinna den senaste veckan som inte på något sätt har blivit utsatt. Och det har jag också. Men det har varit på tunnelbanan och på restaurang – inte i jobbsammanhang.

Vad kommer den utbildningen som alla ska gå igenom leda till?

– Jag hoppas att de som jobbar på SVT ska känna sig ännu mer trygga i att händer det något som inte är okej så blir man lyssnad på och det tas på allvar.

Malin Ekman

Frilansjournalist och skribent för Medievärlden Premium.

mvredaktion

Läs också

Efter #metoo – Så utreder SVT sexuella trakasserier

Anna Gullberg: Plötsligt kände jag medieprofilens hand mellan mina ben


Ämnen i artikeln:

Hanna StjärneSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.