Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Han tar över Norra Halland

Publicerad: 4 Juni 2019, 10:31

Stefan Pettersson. Foto: Privat.

Efter att publishern Elisabeth Blide sagt upp sig från Norra Halland för att varva ned står det nu klart att Stefan Pettersson ersätter henne.


Det var tidigare i våras som Elisabeth Blide, som varit publisher för Norra Halland i sex år, lämnade in sin uppsägningsansökan. Hon ville trappa ned inför pensionen, uppgav hon.

Nu har Stefan Pettersson utsetts till hennes efterträdare.

– Det är ett hedrande och spännande uppdrag. Jag lockas av att jobba i lite mindre organisationer med korta beslutsvägar och när jag var på plats i Kungsbacka kändes det som ett bra gäng, säger Stefan Pettersson, som jobbat 30 år i mediebranschen.

Under stora delar av hans karriär har Stefan Pettersson arbetat på Motala Vadstena Tidning. Där har han flera roller såsom chefredaktör, ansvarig utgivare och som platschef. Han har bott stora delar av sitt liv i Östergötland. Att nu lämna hemlänet beskriver han som en utmaning.

– Det är ett stort kliv socialt. Jag har i nuläget inga direkta bekanta i trakten. Men det kommer lösa sig – jag har lätt för att lära känna nya personer. Men det är klart att det blir en omställning med familjen och så, säger han.

De senaste två åren har han jobbat som platschef på den numera nedlagda sajterna Norrköping och Linköping News. Därifrån tar han med sig behovet av lokal förankring i nyhetsarbetet.

– Det gäller att jobba lokalt och ta med lite av det nationella samtidigt. Men fokus ska vara på det lokala och vara stark där. Motala och Vadstena Tidning har en extremt stark lokal närvaro, så det tar jag med mig därifrån också, säger han.

Stefan Pettersson säger att det är för tidigt för att säga något konkret om vad han kommer att göra som ny chef när han tillträder i september. Han säger dock att den stora utmaningen är att vårda papperstidningen samtidigt som man satsar digitalt.

– Det är en svår balansgång som alla i branschen brottas med. Jag har ju jobbat enbart digitalt de senaste åren och lärt mig mycket där, säger han.

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.