Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Han ska göra pengar av ettor och nollor

Publicerad: 17 december 2012, 07:54

Det är Björn Hemingsson som ska göra det. Förvandla digitala signaler till pengar. Riktigt mycket pengar.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

På tre år ska Mittmedia gå från noll till 50 miljoner i digitala prenumerationsintäkter. Och från 37 till 100 miljoner i digitala annonsintäkter.

Björn Hemingsson, vd för Östersunds-Tidningar, har fått uppdraget att förvandla planen till verklighet.

Det ska gå. Och vi måste sätta ribban så högt.

Det riktigt svåra kommer att vara att lära läsarna att, i alla fall vissa delar av, innehållet kostar.

Att få läsare när vi jobbat på som hittills, med att skänka bort nyheterna, är ingen konst. Det knepiga blir att ta betalt för det.

När det gäller annonsintäkterna finns det i alla fall en affärsmodell. Även om den inte är tillräckligt bra menar Björn Hemingsson.

Och det riktigt svåra blir att få över annonsörerna i mobilen. Där gäller det att verkligen visa att kampanjerna ger effekt.

Nu pågår arbetet för fullt med att hitta nya produkter att erbjuda annonsörerna, nya format som bevisligen skapar spring i butik.

Han efterlyser också mer samordning på riksnivå.

I dag finns det i bästa fall ett eller två gemensamma alternativ som lokalpressen kan erbjuda riksannonsörerna. Det fungerar inte. Vi tvingar dem att vända sig till andra aktörer.

I print är det inga problem om man som riksannonsör vill gå i flera tidningar med samma material. Men digitalt är vi helt enkelt för olika. Det är frustrerande att vi inte skapat en gemensam lösning.

Men du tror att nålen går att må?

Absolut. Vi ska bara ta annonsörerna i hand och flytta dem dit läsarna redan är.

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.