Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Han fick P&G att tänka om

Publicerad: 3 Juni 2003, 07:34

Annonsering i lokalpress kan slå det mesta när det gäller att öka varumärkeskännedom. Dessutom är det mycket kostnadseffektivt. Det visar en engelsk undersökning som nyligen presenterats. Resultatet har fått storkunder som tidigare bara gått i tv att välja lokaltidningar.


– Vi vill ha bevis för att annonser i lokaltidningar fungerar.
Det stod överst när ett antal stora engelska varumärkesannonsörer presenterade sin önskelista för The Newspaper Society. Organisationen hade frågat dem vad de ville se för att öka sin annonsering i lokalpressen.
Sagt och gjort.
Under sex månader i slutet av år 2001 och början av 2002 fick 9 000 personer frågor om sina medievanor, vilken reklam de kom ihåg och hur den påverkat dem. Ett antal lokal- såväl som riksannonsörer, som genomförde större kampanjer under perioden, valdes ut som studieobjekt.
Målen var att mäta hur effektiv reklam är i lokaltidningar och vad mediet kan bidra med i mediemixen. Man ville också få en uppskattning av hur effektiv lokaltidningen är i förhållande till andra medier och hur reklamen kan öka sin effektivitet.
Resultatet visar att annonsering i lokalpress är mycket effektiv när det gäller att öka erinran. I genomsnitt ökade antalet som kom ihåg reklamen med tio procentenheter. Bara tv kunde presentera högre siffror, 16 procent. Annonsering i radio och rikspress ökade bara antalet med tre respektive en procent.

Annonser i lokalpress är också mest kostnadseffektiva enligt undersökningen. 21 procent av pengarna som de studerade kampanjerna kostade hamnade där. Men mediet skapade 27 procent av all erinran. Det ger ett index på 128. Motsvarande siffror för tv är 56 procent av pengarna och 64 procent av uppmärksamheten vilket ger ett index på 114.
Radio fick ett index på 75 och riks- spridda tidningar 20.
David Hoath, marknadsdirektör på The Newspaper Society, berättade på en marknadsdag arrangerad FLT-Media att en av de medverkande annonsörerna i 20 års tid uteslutande köpt tv-reklam. Nu testades en fyra veckor lång dagspresskampanj på två orter. Försäljningen på dessa ställen ökade med 34 procent.
– Då var inga kuponger eller andra aktiviteter inblandade, bara kampanjen i lokaltidningen.
Han har rest runt och presenterat undersökningen för såväl bland annat lokaltidningar som stora medieköpare i Storbritannien, USA och Australien. Missionerandet har lett till att flera stora aktörer som i princip aldrig gått i lokaltidningar på dessa marknader nu kommer att lägga stora kampanjer i mindre tidningar. Några exempel på dessa aktörer är Unilever, Johnson&Johnson och Proctor & Gamble.
Ingenting pekar på att resultatet skulle bli sämre i Sverige anser David Hoath. Snarare tvärt om.
Han berättade även om en stor annonsör som för fem år sedan nådde 80 procent av befolkningen med fem reklam- inslag.
– Nu behöver han över 320 inslag för att nå samma resultat.
MIKAEL MARKLUND

Fakta:
The Newspaper Society grundades 1836. Organisationen representerar omkring 1 300 titlar i Storbritannien. De räknas alla som lokaltidningar. Bland medlemmarna finns såväl endags- som flerdagarstidningar. Där återfinns också gratistidningar och annonsblad.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.