Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Han bygger Wan-Ifras sajt för innovationer

Publicerad: 25 April 2014, 08:16

Konsulten Markus Pettersson har fått uppdraget att bygga en global plattform för medieföretag och innovatörer.


Wan-Ifra har startat projektet Media Innovation Hub för att sammaföra medieföretag, startupföretag, institut och investerare.

Markus Pettersson, konsult på Resultatfabriken, ska tillsammans med Stephen Fozard  bygga den digitala plattformen för projektet: Media Innovation Map.

Det blir ett socialt nätverk där vi ska försöka få så många som möjligt att gå med. Företagen registrerar sig och skriver vilka behov de har eller vilka lösningar de erbjuder och sedan matchas problem och lösningar automatiskt, säger han.

Många mediekoncerner har ju redan själva byggt upp liknande mötesplatser, som Springers Accelerator, hur förhåller ni er till det?

Springer Plug & Play Accelerator är ett fantastiskt exempel. Vi vill göra något liknande, men i större skala. Mindre mediekoncerner har inte de resurserna Springer har. Vi vill göra det globalt och även för de som inte har resurserna.

Så ni vill samarbeta?

Ja, naturligtvis vill vi få in så många som möjligt i vår plattform och koppla ihop dem. Media Innovation Map kommer att kopplas till de hackathons, konferenser, inkubatorer och startupcommunities som redan finns.

Vad händer nu?

Nu gör jag en förstudie där jag intervjuar de som kan vilja vara med om deras behov. Allt måste utgå från vilka problem de behöver hjälp med att lösa. Utifrån det kommer jag sedan att bygga en prototyp.

Markus Pettersson har tidigare arbetat för bland andra Göteborgs-Posten och Stampen Media Group.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.