Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Halv miljard utlovas till Nyhedsavisen

Publicerad: 2 Januari 2007, 08:04

Den danska gratistidningen Nyhedsavisen kan delas ut till hushållen i ytterligare tre år. Det garanterar den halva miljard svenska kronor, som de isländska ägarna och andra investerare nu ska skjuta till. Med denna kapitaltillförsel hoppas Nyhedsavisen vinna tidningskriget i Danmark.


För att säkra utgivningen av Nyhedsavisen bildar det isländska bolaget Baugur Group och bolaget 365 hf ett kommanditbolag med namnet Dagsbrun Media K/S i Danmark. Deltagarna i det nya kommanditbolaget har förpliktat sig att investera totalt 406 miljoner danska kronor. Pengarna är dock ännu inte inbetalda till kommanditbolaget. När pengarna väl är på plats kan Nyhedsavisen hålla ut i ytterligare tre år. Och efter den tiden räknar ägarna med att tidningen kan stå på egna ben.

Förutom Baugur Group ingår också investeringsfirman Lund/Kenner och Gunnar Smari Egilsson som ägare av Dagsbrun Media. Gunnar Smari Egilsson ligger bakom Nyhedsavisens förebild på Island, Frettabladid. Egilsson blir nu samtidigt vd i Dagsbrun Media.

Bakom investeringsfirman Lund/Kenner står Morten Lund och Sören Kenner. Morten Lund investerade på sin tid 300 000 danska kronor i Skype-projektet, som svensken Niklas Zennström och dansken Janus Friis startade. När Skype såldes till amerikanska eBay för 25 miljarder kronor beräknas Lund ha håvat in ca 50 miljoner kronor.

Nyhedsavisen började ges ut i de största städerna i Danmark den 6 oktober i år. I början hette det att tidningen skulle komma ut i en miljon exemplar. Men hittills har upplagan bara kommit upp på 400 000 exemplar. Och fortfarande har Nyhedsavisen stora problem med distributionen. Många hushåll vill inte ha tidningen, men får den ändå. Nu överväger politiker i folketinget att stifta en ny lag som förbjuder utdelning av tidningar till personer som uttryckligen har sagt ifrån att de inte önskar tidningen.

Tidningskriget i Danmark kostar mycket pengar. För att hålla stånd mot islänningarna tvingades Berlingske-koncernen och JP/Politikens Hus att också starta hushållsutdelade gratistidningar, Dato respektive 24timer. Beräkningar som danska Journalisten har gjort visar att Dato sedan starten den 16 augusti och fram till den 3 december förlorade 101 miljoner danska kronor. Motsvarande siffra för 24 timer var 108 miljoner. Nyhedsavisen som startade en och en halv månad senare än de två andra förlorade 59 miljoner kronor.
Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.