Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hälsingetidningarna gör satsning på unik lokaljournalistik

Publicerad: 14 September 2016, 07:29

Thomas Sundgren, chefredaktör och ansvarig utgivare på Hälsingetidningarna.

Under hösten kommer Hälsingetidningarna att med full kraft satsa på att fördjupa den unika, lokala journalistiken "som ingen annan ägnar sig åt".


I fokus för satsningen ligger de tre benen grävjournalistik, kriminaljournalistik och politik- och kommunbevakning. Läsarna kan ta del av arbetet i app, sajt och papperstidningar. Bakgrunden är att Hälsingetidningarna och hela Mittmedia organiserat sig och anpassat sitt arbete till ett mer digitalt landskap.

– Det första vi gjorde för att ta position var att bli snabbast. Det är vad vi jobbat med det senaste året. Och det har gått bra, vi har ökat trafiken, säger Thomas Sundgren, chefredaktör och ansvarig utgivare, och fortsätter:

– Nu tar vi nästa steg för att ännu mer skapa en relation med våra lokala läsare.

Bland annat har en fokusgrupp som ska granska, förklara och kartlägga – i samspel med de lokala läsarna – startats. Gruppen ska gräva djupare lokalt i hela Hälsingland. Vid sidan av fokusgruppen satsar Hälsingetidningarna på att förnya kriminaljournalistiken. Och parallellt har man också dragit igång en politik- och kommungrupp som ska få fler – framför allt unga – att förstå och intressera sig för den kommunala journalistiken.

– Det är inte jag som chefredaktör som ska peka med hela handen utan de som jobbar inom de här benen ska forma journalistiken tillsammans med läsarna.

För att nå ut med satsningen lanseras en marknadskampanj startar vecka 41:

– Vi gör en kampanj på den lokala marknaden så att folk förstår att vi har ett värde och gör ett demokratijobb som ingen annan gör – varken Facebook eller Dagens Nyheter. Men sedan är vi medvetna om att det här inte får stanna vid att vara en höstkampanj, utan för att ta position där ute måste vi fortsätta med det här medvetna förändringsarbetet.

Varför behövs det här?

– I en digital lokaljournalistik måste vi hela tiden skruva på saker och ting. Tidigare när vi hade ett slags monopol på informationsflödet var inte förändringsarbetet så viktigt, men framåt behöver vi lyssna på läsarna mer och förstå deras konsumtion. Det här är en slags nystart i det tänket, säger Thomas Sundgren och fortsätter:

– Det handlar om ett pågående journalistisk kvalitetsarbete som vi måste ägna oss åt – från och med nu och för alltid. Dels för att hålla gamla läsare nöjda, dels för att hitta nya unga, nya läsare.

Har satsningar på den unika, lokala journalistiken saknats tidigare?

– Nej, det här beror inte alls på att vi gjort saker dåligt innan. Vi har haft en jättebra sådan bevakning. Men vår ambition är alltid att bli bättre och då är det här tre medvetet utvalda områden vi ska jobba med.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.