Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hallpressen skär ned 33 tjänster – nu ska alla reportrar jobba digitalt

Publicerad: 31 Oktober 2016, 09:38

Totalt försvinner 33 redaktionella tjänster i Hallpressens sparpaket. Under förmiddagen har koncernen varslat 21 personer.


Besparingen är en del i det sparpaket som aviserades i juni i år, där målet är att minska kostnaderna med 20 miljoner kronor.

Utöver att 21 personer varslas i dag kommer de 12 tjänster med vakanser som finns inom koncernen idag att försvinna. (Först rapporterat av SVT Jönköping)

I dag arbetar cirka 300 personer inom Hallpressens tidningsbolag, varav 172 är redaktionella tjänster. Efter sparpaketet, som ska vara genomfört under första kvartalet 2017, finns det 139 redaktionella tjänster kvar.

– Det är inte bara redaktionerna som berörs, men i sin omfattning är det mest där, säger Hallpressens vd Mats Tidstrand.

Den stora förändringen är att i stort sett alla journalister nu enbart ska jobba med digitalpublicering. Sedan ska en printorganisation i Jönköping samla ihop materialet och producera samtliga papperstidningar.

– Det handlar om ett strukturellt annorlunda sätt att jobba. Vi skapar en organisation för att fortsatt kunna producera samma volym av nyheter, men med lägre kostnader.

Hur ska det kunna ersätta 33 tjänster?

– Vi har haft en öppen process med olika arbetsgrupper som testat det här sättet att jobba. Det har visat sig att när journalisterna enbart jobbar för en digital produkt så ger det en volym av nyheter som är högre, när de inte behöver ta hänsyn till fasta mallar, pressläggningstider och annat.

Den centrala printorganisationen ska bestå av printredaktörer och redigerare i Jönköping. Ett antal nya ledar- och specialtjänster annonseras nu ut inom koncernen. Exakt hur många är inte klart, Mats Tidstrand hänvisar till att de lokala förhandlingarna inleds nu.

Printorganisationen ska göra samma titlar som i dag, och med samma frekvens. De ska inte bli mer lika, eller få mer gemensamma sidor, enligt Mats Tidstrand.

– Nej, det handlar inte om det. Målsättningen är att det här inte ska sänka volymen för nyhetsunderlaget för printproduktionen, och inte heller kvaliteten.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.