Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hållbarhet viktigt för varumärket

Publicerad: 10 April 2008, 10:08

Ett måste för hållbar utveckling är hållbara budskap. En paradox som genomsyrade mycket av Stora Annonsördagen.


De företag som vill vara framgångsrika i morgon måste vara modiga i dag. Det handlar om att ta beslut som gynnar utvecklingen av ett hållbart samhälle. Det hävdar Saher Sidhom, planner på Great Works. Han jobbar eller har jobbat med varumärken som Absolut, Apple, IKEA och Nike.

Det handlar inte längre om att göra rätt för den goda saken skull. Inom kort kan det handla om stora ekonomiska krafter som trycker på. Han ser en framtid där konsumenten inte vill vara en del av problemen utan en del av lösningen och därför kommer att förändra sitt beteende.

– De som vill vara branschledande i framtiden kommer att vara de som leder förändringen till ett hållbart samhälle.

Att visa upp att man vill vara en del av det blir allt viktigare. Till de företag som inte förstått det hade han ett tydligt budskap:

– Har man ingen anständig sanning att kommunicera – skaffa det.

Kaj Török, från den ideella organisationen Det naturliga steget som hjälper företag att fatta strategiska beslut för hållbar utveckling, ekonomiskt, ekologiskt och socialt, fortsatte på samma spår:

– Att företag tar ansvar för samhällsutvecklingen är inte längre kontroversiellt. Nu gäller det i stället att visa att man verkligen gör det.

Att göra rätt behöver inte innebära att det blir tråkigt.

– Se till exempel på elbilen Tessla Speedster. Kändisarna står i kö för att få köpa en. Ett bevis på att det går att vara smart och ha kul samtidigt.

Det är viktigt att förstå att ett engagemang i miljöfrågor gått från att vara en filantropisk fråga till ett renodlat affärstänk.

– Hållbarhet är ett viktigt mervärde. Och i dag är det synonymt med kvalitet.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.