Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Gunilla Asker ny vd på Svenska Dagbladet

Publicerad: 16 Mars 2009, 07:51

Gunilla Asker ny vd på Svenska Dagbladet Gunilla Asker blir ny vd för Svenska Dagbladet. Hon tog nyligen över som tf vd efter Raoul Grünthal som blir chef för Schibsted Sverige. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerSvenska DagbladetSchibsted

Gunilla Asker har arbetat som marknads- och försäljningsdirektör på SvD i tre och ett halvt år.

–    Jag trivs kanonbra på Svenskan. Vi har ett fantastiskt varumärke. Jag känner mig oerhört motiverad att fortsätta arbeta här, säger hon.

Vad står överst på din att göra-lista?

–    Att vårda och utveckla varumärket. Till skillnad från många andra har vi en tydlig målgrupp, det underlättar arbetet.

–    Dessutom måste vi försöka att göra allt lite smartare och effektivare. Vi behöver utveckla saker som vi vet att våra läsare och kunder verkligen uppskattar.

Vad behöver Svenska Dagbladet bli bättre på?

–    På att fortsätta utveckla varumärket och på att vara ännu mera innovativa.

Hur har det gått med era annonsintäkter sedan årsskiftet?

–    Det har gått trögt, som alla andra har vi det tufft men mer än så kan jag inte kommentera.

Planerar ni något sparpaket?

–    Nej, vi har inga sådana planer just nu.

Gunilla Asker kommer tills vidare att fortsätta att ansvara för marknad och försäljning. Om någon kommer att ta över hennes gamla tjänst som marknads- och försäljningsdirektör är ännu oklart.

Gunilla Asker har i mer än 20 år arbetat med komunikationsfrågor. Bland annat som marknadschef på Unilever, som marknads- och informationsdirektör på SJ och som divisionschef på Sifo Research International.

– Gunilla Asker har en mycket gedigen marknadsbakgrund och hennes ställning i SvD:s organisation är stark. På så sätt blir hon också en garant för fortsatt kontinuitet i SvD:s framgångsrika utvecklingsarbete, säger SvD:s och Schibsted Sveriges styrelseordförande Gunnar Strömblad i ett pressmeddelande.

mvredaktion


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.