Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gun Råberg-Kjellerstrand

Publicerad: 14 Oktober 1999, 16:04

Det hände i Köpenhamn. Östersunds-Posten tog nio priser vid SND/S:s (Society for News Design/Scandinavia) årliga konferens - bland annat utmärkelsen "best in show".


Juryns ordförande skrev att ÖP står    fram som ”ett kreativt utropstecken” i en nordisk tidningsdesign där    ”det enda gemensamma tycks vara bristen på nyskapande”.   Hur kan en tidning som Östersunds-Posten, med drygt 28 000 i upplaga, sopa    banan med betydligt mer resursstarka konkurrenter från hela Norden?    Ett av de viktigaste delsvaren måste definitivt stavas: Gun Råberg-Kjellerstrand,    layoutchef på tidningen sedan fyra år. Samtidigt ska det poängteras    att hon inte ensam står bakom framgångarna. Vid SND-tävlingen    hade ÖP fler prisvinnare: redigeraren Roger Rosenlund belönades för    två bilage-ettor och tecknaren Ulla Granqvist-Kallström fick två    brons i klassen för nyhetsgrafik och illustrationer – samt ett silver    tillsammans med Gun för ”Lilla ÖP”, tidningens barnbilaga.       Men det var Gun som fick tävlingens enda guld. Detta för bilagan ”Lördag”,    som hon layoutar och även ansvarar för innehållet genom att    leda den grupp som arbetar med bilagan.   – Nej, jag har ingen som helst formell utbildning i tidningsformgivning,    svarar hon. Men jag har arbetat som journalist sen 1981, och förutom de    första åren har jag nästan enbart arbetat med layout.   Första steget tog hon i barndomens Eksjö, som lokalredaktör för    Smålands-Tidningen. Men snart gjorde hon som så många andra:    vandrade vidare till huvudstaden. Där blev första arbetsplatsen lokaltidningarna    ”Mitt i”, sedan följde Svenska Dagbladet och Ny Dag. På    svenskan var Gun enda tjej bland 14 killar på sportredaktionen. ”En    nyttig erfarenhet” säger hon om perioden som säkert gav en viss    härdning inför kommande uppdrag på ÖP – inte minst    arbetet med att få in även sportsidorna i den övergripande layoutmallen.       Sista arbetsplatsen i Stockholm var DNs nattredaktion och det var där –    eller kanske under långpendlandet hem till Tyresö – som hon    insåg att detta inte var något liv för en barnfamilj. Maken    Urban, journalist även han, instämde i analysen.    – Eftersom Urban älskar att åka skidor låg det nära    till hands med Östersund, så vi sökte – och fick –    jobb här på ÖP, båda två.    Snart nog visade det sig att redigeraren Gun Råberg-Kjellerstrand hade    fallenhet för formgivning även av större helheter. När ÖP    1991 introducerade sin lördagsbilaga fick Gun svara för utformningen.    Och när hela tidningen skulle stöpas om 1995 ledde hon omgörningsgruppen.       Det var efter att det uppdraget slutförts som layoutchefstjänsten    inrättades, och att Gun skulle få den var förstås rätt    givet.    – Såvitt jag vet är det få tidningar av den här storleken    som har en layoutchef eller motsvarande. Därför ska ledningen ha all    heder för att man vågade, poängterar Gun.   Hennes chefande består till stor del av möten med olika grupper.    Det är redaktionsledningsgrupp, projektgrupper, artikelseriegrupper och    bilagegrupper. Hon kommer in med sitt vakande öga och sitt vägledande    finger. Med undantag för    webbtidningen – där känner hon sin begränsning. Huvudtidningens    redigerare träffar hon varje eftermiddag för att diskutera dagens    och morgondagens tidning.    – Ibland känner jag mig lite tjatig, särskilt i diskussioner    med nattredigerarna. ”Har det blivit samma misstag nu igen?” Samtidigt    har jag stor förståelse för dem, för jag vet hur det är    att jobba under stressiga förhållanden.   Att layoutchefen finns med som en central person i all redaktionell planering    tror Gun är en av de viktigaste förklaringarna till tidningens framgångar    – inte bara i designtävlingar, utan hos läsarna. De senaste siffrorna    visade på en uppgång med 900 exemplar och ett växande gap gentemot    lokalkonkurrenten LT, som ”bara” gick fram med 500 ex.   – Se på vårt sätt att arbeta med artikelserier till exempel.    Där bildar vi en grupp med skribent, fotograf och redigerare så att    alla är med från början av processen. Jag tror det är få    tidningar som arbetar med denna modell lika konsekvent som vi.   Och ger den resultat? Ja, uppenbarligen. En av utmärkelserna i Köpenhamn    gällde ett sådant jobb. Det var en reportageserie för huvudtidningen;    fem nutidsreflekterande artiklar med temat ”Brytpunkt Jämtland”.    Generöst presenterade över hela uppslag, kvadratiska bilder med tjocka    svarta ramar, långa ordrika rubriker – en layout som effektivt samspelade    med de eftertänksamma och analyserande texterna.    – Jag hinner inte med att läsa så mycket tidningar, förklarar    hon. Förresten kan man hämta idéer på många andra    ställen – TV och skyltar till exempel.   De tidningar hon läser dagligen, förutom ÖP och LT, är DN    och SvD. Båda ser hon som goda föredömen layoutmässigt.   – Svenskan är ljus och luftig, den känns modern men ändå    klassisk. DNs bilagor På stan och Lördag-söndag är också    stilrena.   Hennes sparsmakade ideal syns allra tydligast i bilagan Lördag, som hon    själv kallar för sitt ”skötebarn”. Efter ett par års    vila återupplivades den för ett år sedan, och när hon    nu bläddrar i och kommenterar ett exemplar framträder kärleksförhållandet    tydligt. ”Ja, det här är väl inte det bästa numret    vi gjort, den där artikeln hade vi ju inget som helst bildmaterial till.    Då får man trolla med knäna. Det där uppslaget blev ganska    lyckat ändå. Här tycker jag att det blev väldigt bra balans    mellan bilderna. Och Ullas teckningar är ju suveräna ”   Om enkelhet och tydlighet är bärande principer för Östersunds-Postens    layout i allmänhet så har man i lördagsbilagan en extra betoning    på det estetiskt tilltalande.   – Jag tror att alla tycker om välgjorda saker. Läsaren har rätt    att begära kvalitet. Får man en tilltalande tidning så känner    man sig själv uppvärderad.   Till sitt upplägg är ”Lördag” hårt mallad, med    ett antal fasta vinjetter – och alltid ett personporträtt på    första uppslaget. Andra karakteristika är den sparsmakade användningen    av färger, den luftiga redigeringen och de pratiga rubrikerna.   Det senare var för övrigt något som SND-juryn särskilt    fäste sig vid. Man fann rubriksättningen nydanande och bilagan som    helhet ”varm och trevlig. Som en kompis lördag ?snackar?    in läsaren i tidningen och texterna”.   – Just den kommentaren var jätterolig att höra, eftersom det    är precis det som är vår ambition.   Filosofin bakom de långa rubrikerna förklarar Gun med att rubriksättningen    ska bidra till att skapa ett samtal, en direktkontakt, mellan den intervjuade    personen och läsaren.    ”Nej, det här låter flummigt, vad?” avbryter hon sig, mitt    i resonemanget. Antagligen skulle hon helst slippa verbalisera sin layoutfilosofi.    Men samtidigt: Hur många artiklar har hon inte själv gjort ut, där    intervjupersoner under stor vånda försökt sätta ord på    det svårförklarade? Även redaktörer måste acceptera    spelets regler.   Kanske måste inte heller allt förklaras. Det har ju visat sig att    konceptet håller. Och för Gun Råberg-Kjellerstrand, som säger    att hon alltid lidit av dåligt självförtroende, har tryggheten    i skapandet vuxit med åren.   – Man lär sig trots allt en del; man ser att det gått bra tidigare,    och all uppskattning gör att säkerheten ökar. Någon sa    att efter 40 blir allt mycket lättare. Det stämmer faktiskt. Man har    ingen anledning att göra sig till.   HANS MÅNSSON   Pressens Tidning nr 16/99  Född: 1957 i Eksjö. Uppvuxen i Ingatorp.    Bor: I villa på Frösön.    Familj: Maken Urban, reporter på TV 4 Jämtland. Barnen Alexander,    12, och Villiam, 10.    Utbildning: 120 universitetspoäng, hopsamlade i diverse kurser, bl a psykologi    och filmvetenskap.    Läser just nu: Till Jerusalem av Jan Guillou, Dunkla vatten av Patricia    Cornwall, EQ för föräldrar av bl a Lars Gustafsson. Drömmer    om: Att köpa hus i Italien.    Kollar först i en annan tidning: Helhet, upplägg, bildbehandling.    Viktig layout-insikt: Bra form ger snabbare och bättre kommunikation med    läsarna.    Favorittypsnitt: ”Just nu kanske News Gothic – ren och snygg, klassisk    och sober”.

Hans Månsson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.