Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Gudrun Schyman väljer Twitter för digitalt mingel

Publicerad: 26 Oktober 2009, 12:45

Gudrun Schyman är flitig och personlig - det gör en henne till en framgångsrik twittrare. - Till skillnad från många andra politiker har Gudrun Schyman förstått hur viktigt det är att bjuda in till dialog, säger Marie Grusell, medieforskare vid JMG.


Ämnen i artikeln:

Gudrun SchymanTwitter

Hon har tillsammans med Lars Nord vid Mittuniversitetet genomfört den första studien av politiker och deras förhållande till mikrobloggen Twitter. De har gått igenom hur mycket och om vad partierna och deras toppkandidater twittrade under de sista tre veckorna inför EU-valet i juni.

Sammanlagt skrevs det 1 098 inlägg. Gudrun Schyman från Feministiskt initiativ stod för 41 procent av dem. I hela sju fall av tio är hon i dialog med andra läsare.

–    Gudrun Schyman ser Twitter som ett digitalt mingel. Hon bygger relationer med hjälp av snabba och oväntade möten, säger Marie Grusell.

Gudrun Schyman lägger mellan 1,5-2 timmar per dag på sociala medier.

Under EU-valet var Miljöpartiet det parti som satsade mest på Twitter (med 33 procent av inläggen). Att Feministiskt Initiativ och Miljöpartiet utmärker sig har delvis ekonomiska orsaker, tror Marie Grusell. Partier med liten valbudget tvingas välja bort reklam i traditionella medier.

Till skillnad från Gudrun Schyman visar studien att få av de andra partierna bjuder in till dialog och/eller ger respons på andras inlägg.

Ska man låta bli att twittra om man inte är beredd på att ta en diskussion?

–    Man ska inte göra våld på sig själv. Det gäller att hitta ett forum där man passar. Twitter är ju bara en kommunikationskanal bland många andra.

Vad tror du om mikrobloggarnas potential inför valrörelsen 2010?

–    De kommer att få allt större betydelse, men jag tror det dröjer till 2014 innan man kan tala om ett genomslag. De traditionella medierna är fortfarande överlägsna, framför allt prime time i tv och de stora tidningarnas debattsidor, säger Marie Grusell.

Efter Gudrun Schyman stod Ella Bohlin (KD) för 23 procent och Marita Ulvskog (S) för 17 procent av toppkandidaternas andel av inläggen.

mvredaktion


Ämnen i artikeln:

Gudrun SchymanTwitter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.