Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Grünthal: Vi fortsätter rationalisera

Publicerad: 18 Februari 2011, 07:32

Det finns ingen anledning att slå ner på rationaliseringstakten trots årets fina resultat. Det anser Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalSchibstedSchibsted Sverige

Tre faktorer ligger bakom Schibsted Sveriges fina siffror för 2010. En kraftigt stigande annonsförsäljning, en fortsatt god kostnadskotroll och att Tillväxtmedier visar en mycket stark positiv utveckling.

Raoul Grünthal vill egentligen inte uttala sig om vilken faktor som vägt tyngst för resultatet för 2010.

Men på kort sikt handlar det om annonsintäkter och kostnadsbesparingar. På längre sikt att styra över intäkterna till nya kanaler.

Ska man vara framgångsrik gäller det att lyckas med alla samtidigt.

Schibsted Sverige har jobbat mycket med att effektivisera och rationalisera sina verksamheter. Och det är något bolaget ska fortsätta med.

Trenden är att de företag som inte ständigt rationaliser sin verksamhet kommer inte att överleva, säger Raoul Grünthal.

Kommer det att vara färre som jobbar i Schibsted Sverige vid årsskiftet än det är nu?

Det vågar jag inte säga. Vi ska ju göra mer saker också.

Som alla mogna marknader så måste vi hela tiden jobba effektivare. Men vi har visat att det går utmärkt att både effektivisera och kvalitetshöja samtidigt, säger Raoul Grünthal.

Aftonbladet annonsavdelning lyckades under två månader i fjol drar in mer pengar på nätet än i print. En utveckling som Raoul Grünthal tror kommer att fortsätta.

När kommer det att hända på Svenska Dagbladet?

Där ligger det längre bort. Aftonbladet är nog världsunikt där. När om andra tidningar kommer i kapp så kommer det att dröja. Aftonbladet är extremt välpositionerad på en mycket tuff marknad.

När bolaget gör en halv miljard i vinst kommer det att påverka lönen för ledningen.

De flesta chefer inom koncernen har någon form av bonus.

Hur mycket får du?

Jag vet inte själv ännu. Men det finns en maxgräns på ett visst antal månadslöner. Så det handlar inte om någon jättehög bonus, säger Raoul Grünthal.

Starkt 2010 av Schibsted

Rekord för SvD

Aftonbladet vinstchockar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.