Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Grünthal om storaffären

Publicerad: 12 Maj 2015, 10:53

Genom att bilda en koncern med Mittmedia så står Svenska Dagbladet starkare. Det anser Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal.


Ämnen i artikeln:

MittmediaRaoul GrünthalSchibsted

Diskussionerna mellan Mittmedia och Schibsted har pågått en tid och Medievärlden Premium skrev redan i oktober om ett kommande samarbete. Läs mer här och här. (Upplåsta Premiumartiklar). Men nu har ledningarna enats om att bilda en ny mediekoncern. Raoul Grünthal är nöjd med upplägget.

Det här gör att Svenska Dagbladet får en mycket större hävstång för sin strategi.

Vad hade hänt med SvD om affären inte blivit av?

Den hade nog fortsatt att fungera bra inom Schibsted. Men i och med det här ser jag stora möjligheter.

Mittmedia är majoritetsägare i det nya bolaget med 70 procent av aktierna men Raoul Grünthal vill inte gå med på att affären betyder att Schibsted släpper greppet om tidningen.

Vi har tillsammans skapat en ny koncern. I stället för att äga en tidning är vi nu delägare i en koncern som äger 29 tidningar.

Hur ska samarbete mellan Svenska Dagbladet och Mittmedia se ut? Ska till exempel Mittmedia börja använda Schibsteds nya digitala plattform eller blir det tvärtom?

Det är upp till den nya styrelsen att avgöra.

Kommer du att sitta i den?

Det är inte klart ännu.

Affären kommer att leda till ett antal synergieffekter. Men hur stora och var är för tidigt att säga. Några personalminskningar kommer det dock inte att bli.

Inte på grund av den här affären. Men sedan ser ju branschen ut som den gör.

Har det funnits tankar på att fler koncerner skulle vara med i den här affären?

Inga kommentarer. Men generellt sett så finns det nog inte ett tidningsföretag i Sverige som inte funderar på hur det ska hitta nya samarbetspartners.

SvD:s klubb tror på affären

Svenska Dagbladet och Mittmedia slås samman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.