Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Grünthal om den avbrutna affären med Mittmedia

Publicerad: 2 December 2015, 07:40

Det blir fler strukturaffärer inom den svenska mediebranschen, säger Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige. Även om dörren är stängd mellan Schibsted och Mittmedia. För tillfället i alla fall.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalSchibsted Sverige

Han vill inte gå in på vad det var som gjorde att strukturaffären mellan Schibsted och Mittmedia inte blev av. Tanken var att Mittmedia och Schibsted skulle samla sina morgontidningar på den svenska marknaden i en ny koncern. Schibsted skulle tillföra Svenska Dagbladet och MittMedia sina 18 lokala morgontidningar i norra Sverige samt aktiemajoriteten i dotterbolaget Promedia, med tio lokala morgontidningar i Mellansverige.

Mittmedia skulle ha 70 procent av aktierna och Schibsted resterande. Utifrån resultatet för 2014 skulle koncernen haft en omsättning på cirka 3,3 miljarder och ett resultat på 150 miljoner kronor.

Vi kommenterar inte hur och varför utan konstaterar bara att dörren är stängd för den här gången.

Var ni långt ifrån varandra?

Det vill jag inte kommentera.

Vad krävs för att det ska bli nya samtal mellan Schibsted och Mittmedia?

Det vet jag inte.

På kort sikt förändras inte Svenska Dagbladets situation menar Raoul Grünthal. Utvecklingen, inte minst på den digitala sidan ser god ut. Rörelseresultatet för årets första nio månader var 36 miljoner kronor. Men på lång sikt kan det ändå bli förändringar.

Analysen som låg bakom planerna på ett samgående med Mittmedia gäller fortfarande, anser Raoul Grünthal. Det kommer att bli fler strukturaffärer på den svenska dagspressmarknaden. Och det är inte omöjligt att Svenska Dagbladet berörs då. Men med vilka en sådan affär kan komma att ske kan han inte gå in på.

Grünthal om storaffären

Svenska Dagbladet stannar i Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.