Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Grönt ljus för Media Norge

Publicerad: 22 December 2006, 12:44

Styrelserna i de största regionala tidningarna i Norge har nu gett klartecken till att genomföra den största tidningsfusionen hittills i landet: Media Norge. Men svenska Herenco, som är delägare i Stavanger Aftenblad, går emot projektet och kan komma att sälja aktierna i den norska tidningen.


Idag sade styrelserna i Stavanger Aftenblad, Aftenposten och Schibsted ja till att bilda Media Norge. I går kom samma besked från styrelserna i Bergens Tidende och Fædrelandsvennen.

Men det är ingen enig styrelse i Stavanger Aftenblad som står bakom beslutet om Media Norge. Herenco, som äger 20,6 procent av aktierna i Stavanger Aftenblad, sade nej vid omröstningen.

– Vi menar att aktieägarna inte har fått den nödvändiga och relevanta information, som behövs för att fatta beslut om Media Norge, säger Herencos koncernchef, Stig Fredriksson, till Medievärlden. Skaparna av projektet har inte gjort sin hemläxa ordentligt. Därför säger vi nej till Media Norge.

Kommer Herenco nu att sälja sina aktier i Stavanger Aftenblad?
– I en marknadsekonomi är allt ständigt till salu, även Schibsted. Om vi får rätt pris är vi redo att sälja våra aktier i Stavanger Aftenblad.

Har beslutet om Media Norge gjort det mer aktuellt att sälja era aktier i den norska tidningen?
– Det vill jag inte kommentera, svara Stig Fredriksson.

I ett meddelande till Oslo Börs från de berörda tidningarna heter det att ”Media Norge har som mål att bli det ledande mediabolaget i Norge – kännetecknat av innovationsförmåga och systematisk utveckling av nya produkter i alla tillgängliga kanaler – både regionalt och nationellt. Det viktigaste området för gemensamma satsningar i den nya koncernen blir nya digitala produkter”.

Media Norges huvudkontor ska ha sitt säte i Bergen. Det blir inga förändringar, varken i administration eller redaktion, i de inblandade tidningarna, som följd av att Media Norge bildas.
För att Media Norge ska kunna etableras behövs det också klartecken från konkurrensmyndigheter och mediatilsynet.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.