Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gräv09: FGJ:s ordförande efterlyser engagerade chefer

Publicerad: 27 Mars 2009, 14:21

-    Kräv gräv av dina medarbetare! Den uppmaningen riktade Åsa Nicander, Grävande Journalisters ordförande, vid den inledande debatten på Gräv 09 i Örebro.


Ämnen i artikeln:

Daniel SandströmStampen

Åsa Nicander ansåg att många chefer kommer lindrigt undan när de säger att det är upp till enskilda reportrar att ta ansvar för den grävande journalistiken. Utan engagemang och krav uppifrån blir det inga resultat, menade hon.

Åsa Nicander är ansvarig för det grävnav som sedan tre år tillbaka finns på Helsingborgs Dagblad. Grävnavet är ingen sluten grupp utan jobbar tätt tillsammans med grävintresserade reportrar på andra avdelningar.

Martin Jönsson, redaktionschef på Svenska Dagbladet, efterlyste en bredare syn på begreppet grävande journalistik. Om redaktionerna skulle gräva mer i vardagsnära frågor trodde han att det skulle leda till ett ökat engagemang bland läsarna – och en vilja att fortsätta betala för tidningen.

Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström var inne på samma spår. Tidningens många avslöjande reportage på senare tid (bland annat HSB-härvan som i fjol belönades med Stora journalistpriset) har enligt honom varit ”viktigare än alla reklamkampanjer i världen”:

–    Grävande journalistik är kommersiellt gångbar. Läsarna kräver att vi sköter vårt uppdrag och avslöjar makthavare.

Två större redaktioner som i dag saknar specifika grävgrupper är Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten. Är det då nödvändigt med särskilda grävgrupper? Nej, inte nödvändigtvis, ansåg Martin Jönsson. Han förespråkade en mer agendasättande journalistik i vardagsarbetet. En journalistik med egen röst som tränger igenom bruset av returinformation.

Den enda icke-publicisten i panelen var Stampens koncernchef Tomas Brunegård. Han tyckte att det är en myt att säga att det finns större resurser på stora redaktioner. Han exemplifierade med svensk landsortspress och tog bland annat Hallandsposten som exempel på en tidning med god resursnivå och god journalistisk kvalitet.

Martin Jönsson gav honom mothugg:

– Att beskriva Hallandsposten som en tidning med goda resurser är bisarrt. Om det är något den är så är det en tidning med höga vinstuttag.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Daniel SandströmStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.