Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gräv 2008: Undersökande journalistik är bra för affärerna

Publicerad: 12 April 2008, 13:21

Undersökande journalistik kan vara riktigt bra för affärerna. Maud Bellman, som är redaktör för grävarna på The Dallas Morning News, vet att reklamkampanjer för väl utförda grävjobb fått läsarna att reagera positivt mätningar.


Dallas Morning News är ensam tidning på utgivningsorten och ensam om att gräva i sitt område. Under rubriken ”Helping You Live Better Here” undersökte grävredaktionen olika samhällsinstitutioner, exempelvis förhållanden i skolan, juryuttagningarna inför rättegångar och domar, där man misstänkte att påföljden var avhängig av den åtalades hudfärg.

Om sina framgångar berättade tidningen i korta reklamfilmer på tv, där den aktuella reportern spelade sig själv, medan skådespelare hade övriga roller, i utomhusreklam på jättetavlor längs vägarna och i annonser i den egna tidningen.

Att slå på trumman för de egna jobben påverkade inte upplagan men väl läsningen, både på papper och på nät, konstaterade Maud Bellman.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.