Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gratistrenden är över, säger OTW:s vd

Publicerad: 1 Juni 2009, 02:11

En sjuåring kan räkna ut att affärsmodellen håller på att dö, säger Pär Sundberg, vd för det redaktionella kommunikationsbolaget OTW i dagens Dagens Nyheter. Han menar gratistidningarna.


Ämnen i artikeln:

MetroOTW

Gratisnyheter på papper var viktigt på 90-talet, enligt Pär Sundberg, som var med och grundade Stockholm News.
I artikeln refereras till såväl docenten i medieekonomi, Stefan Melesko, som  medieforskaren Ingela Wadbring.
Enligt Stefan Melesko gick Punkt.se, Schibsteds nedlagda gratistidning, med 300 miljoner i förlust mellan åren 2005 och 2007.
Ingela Wadbring talar väl om City, Bonniers gratistidning som kommer ut två dagar i veckan,  för dess journalistiska ambitioner men är fundersam inför affärsidén. Det är ett kamikazeuppdrag att vända tidningen, säger hon.
Pris och bekvämlighet är det gom gäller, säger Metros chefredaktör Per Gunne som svar på frågan om gratistrenden är över.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

MetroOTW

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.