Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gratistidningen som går med vinst

Publicerad: 4 Februari 2008, 12:22

Förra året omsatte Extra Östergötland 15 miljoner kronor och gjorde ett positivt resultat. - För oss är det stort att vi fått en hög räckvidd, säger Anna-Karin Thorstensson, ansvarig utgivare på Extra Östergötland.


Sista tertialet 2007 hade Extra Östergötland 54 000 läsare, en ökning med 14 000 jämfört med helåret 2006.

– Extra Östergötland lanserades helt utan marknadsföring, så läsarna har själva upptäckt Extra, och söker sig till tidningen.

Redaktionen är ung, de åtta medarbetarna har en snittålder på något år över 30.

– Vår drivkraft är att vi ska nå ut till dem som vanligen inte nås av informationen. Vi försöker skriva mycket om nyheter som är viktiga för unga, vi försöker använda ett rakt och enkelt språk, och vi bryter ner svåra nyheter så att även ovana läsare ska kunna ta till sig dem.

Annonserna säljs gemensamt av Correns och NT:s annonssälj. Mycket av försäljningen består av annonspaket tillsammans med de övriga tidningarna i koncernen.

En intressant aspekt är att medan andra gratistidningar är mer lokala än koncernens huvudtidning är Extra Östergötland tvärtom mindre lokal.

– I Östergötland finns det ingen annan tidning än Extra som bevakar hela länet. Det är bra för exempelvis pendlare som bor i en stad och jobbar i den andra. Vårs länstäckning är vår särart.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.