Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Gratistidningen är ett demokratiskt tillskott”

Gratistidningarna står för en journalistik och ett innehåll som inte serveras någon annanstans, skriver Lars-Henrik Andersson, ansvarig utgivare Extra Luleå, Extra Boden och Extra Malmfälten

Publicerad: 19 Januari 2011, 16:06

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Upplagesiffrorna för morgontidningarna är av tradition en stor händelse i mediebranschen.
De senaste åren har upplagorna sjunkit för många dagstidningar. Det pratas om papperstidningens död. Att ungdomarna bara konsumerar nyheter och information via nätet. Men jag tror att vanor förändras ganska långsamt och först om ett antal år kommer den digitaliserade generationen att vara i majoritet. Fram till dess kommer också tidningarna att ha ställt om för att möta det nya konsumtionsmönstret.

Medieforskaren Ingela Wadbring har sagt att branschen borde sluta stirra sig blind på upplagesiffrorna för de betalda morgontidningarna. Dessutom konstaterar Wadbring i Medievärlden att alltfler av de traditionella medieföretagen även ger ut gratistidningar samt gör nättidningar som lockar allt fler läsare. Hennes poäng är att läsningen ökar på olika plattformar och att det är just det som är så lätt att glömma när upplagesiffrorna redovisas.

Jag är ansvarig utgivare för gratistidningen Extra som kommer ut i Luleå, Boden och Malmfälten. Extra tillhör Norrbottensmedia ett medieföretag som för snart tre år sedan bestämde sig för att ge ut en gratistidning. Vi ökar räckvidden med en gratistidning och vi kan nå ut till fler människor med en tidning med både redaktionellt innehåll och annonser.
Bra journalistik och framför allt lokal journalistik, intresserar människor. Vi når också människor som av en eller annan anledning inte har någon morgontidning.

Så tänker i dag ett modernt medieföretag. Vi ökar räckvidden med fler plattformar och vi ökar också mångfalden i medielandskapet.

Tyvärr har gratistidningarna fått utstå både det ena och det andra påhoppet genom åren. Det har talats om havererad marknad och att affärsmodellen är på väg att dö ut. Oftast ligger fokus i debatten på det ekonomiska, sällan på det journalistiska.

Extra är en gratistidning där journalistiken står i centrum. Vi är lokala, nära och utgår alltid från människor när vi skriver. Framför allt utgår vi från unga människor. Det vill jag påstå gör oss smått unika. Vi står för en journalistik och ett innehåll som inte serveras någon annanstans. Vi är uppskattade bland våra läsare och vi visar varje vecka att det går att förena gratis med en objektiv, obunden och orädd journalistik.

Vi är helt enkelt ett demokratiskt tillskott i våra utgivningsområden.

Lars-Henrik Andersson, ansvarig utgivare Extra Luleå, Extra Boden och Extra Malmfälten

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.