Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gratistidningarna om nomineringarna

Publicerad: 27 Februari 2018, 13:02

I dag presenterades de nominerade i Årets gratistidning. Här kommenterar några av de tävlande sina nomineringar:


I går släpptes de första nomineringarna i tävlingen Årets gratistidning.

Jonas Edberg är chefredaktör och ansvarig utgivare på Västerås Tidning som är nominerad i kategorierna Årets initiativ och Årets effektivaste kampanj:

– Det är väldigt roligt. Alltid kul att det arbete vi gör uppmärksammas av branschen. Nu väntar vi med spänning på att se om vi blir nominerade i några fler kategorier.

Han tror att Västerås Tidning nominerats för att den arbetar proaktivt och försöker hitta nya vägar.

– Black Friday-satsningen visar att vi hänger med i utvecklingen och erbjuder våra annonsörer ett koncept som ligger i tiden. När det gäller Valbilagan var vår ambition att visa att vi vill vara en viktig spelare i samhällsdebatten, och där tycker jag att vi lyckades. Nu satsar vi vidare med valsidor varje vecka fram till valet.

I kategorin Årets initiativ tävlar också Södermalmsnytt. Gratistidningen nomineras för SoFo-stories, en kommersiell bilaga som görs i samarbete med företagarföreningen i Sofo. Jonas Irebjörk är vd och säljansvarig på Innerstadspress, som sålt in produkten.

Hur känns det att vara nominerad?

– Kul så klart! Förra året blev Södermalmsnytt Årets gratistidning, så det känns glädjande att följa upp med att vara nominerad i Årets initiativ, säger han och fortsätter:

– Nytänkande är alltid vårt motto och just vårt förslag till företagarföreningen i Sofo är spännande och modigt! Jag tror juryn belönar att vi gick utanför den traditionella annonseringen och i stället jobbar med ett Native-likt koncept för att lyfta småföretagarna inom Sofo med en stor och tydlig bildsättning, kombinerat med roliga och spännande berättelser från deras verksamhet – och att detta göra i en följetong gör det ännu starkare. Enkelt och lätt att ta till sig gör detta mycket effektivt.

Joakim Ormsmarck är vd och marknadsansvarig på Made in Båstad som ger ut Bjäreliv och Bjäre NU vilka är nominerade i kategorin Årets effektivaste kampanj.

– Det känns självklart väldigt roligt att vara nominerad i just denna kategori eftersom vi lägger mycket kraft på att hjälpa våra kunder med att ta fram starka kampanjer och annonser som skapar effekt och resultat.

Varför tror du att just Bjäreliv och Bjäre NU nominerades i kategorin Årets effektivaste kampanj?

– Vi arbetar målinriktat tillsammans med våra kunder för att skapa marknadsföring som gör skillnad. Sedan gillar vi att ta ut svängarna lite mer vilket vi gjorde med ICA Online-kampanjen som är producerad internt på redaktionen. Kampanjen fick en stark lokal koppling vilket gav resultat. Vi arbetar nära våra kunder och vår hembygd och det ger resultat helt enkelt.

Sollefteåbladet nominerades i kategorierna Årets initiativ och Årets erövring.

– Under 2017 producerade vi för första gången tre stycken tematidningar och tack vare att vi producerade dem tillsammans med gratistidningen i vår grannkommun, Kramforsbladet, kunde våra annonsörer dra nytta av dubbel räckvidd jämfört med respektive ordinarie tidning. Tack vare räckvidden och tydliga teman kunde vi hitta nya annonsörer samtidigt som vi levererade tre nya tidningar till våra läsare i båda kommunerna – därav tror jag att vi blev nominerade till Årets initiativ, säger Sandra Molitor Sjöberg, som arbetar med formgivning på Sollefteåbladet:

– När det gäller Årets erövring så tror jag att det är en kombination av att vi använde två av vår gratistidnings stora fördelar jämfört med dagstidningen, räckvidden och att läsarna behåller tidningen länge, som vinnande argument plus att vi tillförde ett tydligt värde för läsarna. Affären var nämligen att vi fick Sollefteå kommun att flytta sitt månatliga annonsuppslag med medborgarinformation till Sollefteåbladet, information som verkligen hör hemma i alla hushåll i kommunen.

Ann-Louise Kleen är vd på Din Lokaltidning Sandviken som tävlar i klassen Årets erövring. Hon är glad över nomineringen:

– I en värld där många vill tro att digitalt är lösningen har vi valt att jobba hårt på att vår lokaltidning ska vara en så viktig del av våra läsares liv som möjligt. Effekten för våra kunder har varit tydlig i många olika fall. Göransson Cup är bara ett av flera case där vi skapat nytta för våra lokala samarbetspartners och kunder. Jag tror att det är oerhört viktigt att våga tro på sin egen produkt och göra den så bra som möjligt för läsarna och de lokala företagen vi arbetar med. Nomineringen är ett bevis på att det vi gör är rätt.

Att Din Lokaltidning Sandviken nominerades tror hon beror på att tidningen gör skillnad för såväl kunder som läsare:

– Att driva en tidning handlar i grunden om två saker. Den första är att se till att vara en självklar sammhållande plattform för samhällets alla händelser och nyheter för alla som bor och verkar i Sandviken och Hofors kommuner. Den andra är att tidningen skapar effekt för våra kommersiella samarbetspartners som väljer att annonsera hos oss. Vi har genom enträget arbete och stor passion blivit en viktig del i våra läsares liv, och därmed också för våra annonsörer.

Här kan du se alla tävlande samt nomineringarna.

Läs också

De kan bli Årets gratistidning

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.