Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gratistidningarna har halverat andelen unga läsare i Stockholm

Publicerad: 12 December 2006, 14:08

Sedan Metro startade har andelen unga i Stockholm som läser en morgontidning halverats. Men om man räknar in gratistidningarna har läsandet bland de unga tvärtom ökat. - Det som hänt är ganska radikalt, det är en helt ny situation att förhålla sig till, säger medieforskaren Ingela Wadbring.


Ingela Wadbrings PM ”Bytt är bytt och kommer inte tillbaka?” handlar om gratistidningarnas frammarsch, och deras påverkan på de abonnerade morgontidningarna. Hennes slutsatser är dessa: Ur tidningsbranschens perspektiv stjäl de dagliga gratistidningarna de unga läsarna, eftersom endast Bonniers, Schibsted, Östgöta-Correspondenten/Norrköpings Tidningar (och nu också Helsingborgs Dagblad) satsat på egna gratistidningar.

Å andra sidan hade Dagens Nyheters nedgång börjat redan innan Metro kom. Lösningen för att nå de unga läsarna har  sedan mitten av 90-talet varit Internet ”Frågan är om det var den enda och rätta lösningen”, skriver Ingela Wadbring.

Vad finns det för andra lösningar?
– Gratistidningar är ett annat sätt. Extra Östergötland och xtra Helsingborg är bra exempel på hur man kan få in nya läsare i koncernen den vägen.

Blir det fler lokala gratistidningar i framtiden?
– Ja, det tror jag, och kanske i samarbete. Att flera närliggande landsortstidningar går ihop, eller att tidningar inom en koncern går ihop. Det ska bli väldigt spännande att se hur det går för xtra Helsingborg.

Stockholmsmarknaden skiljer sig från andra marknader på många sätt, bland annat för att det är svårast att vara lokal där. Det är också den marknad där Ingela Wadbring ser störst potential för gratistidingar, och minst för abonnerade morgontidningar. Metros riksupplaga går visserligen bra också på mindre orter, men där kommer många unga sannolikt att börja prenumerera på lokaltidningen när de blir äldre och mer etablerade. ”I Stockholm syns inga tecken på en sådan övergång”, skriver Ingela Wadbring.

En annan slutsats av forskningen är att det är bra att läsningen ökar, ur ett samhällsperspektiv, eftersom läsning i sig är positivt, nästan oavsett vad man läser.

Tycker du verkligen att all läsning är lika bra?
– Kalle Anka är kanske inte lika bra som en dagstidning, men jag tycker att det är oschysst att jämföra gratistidningarna med Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. Om man jämför med en landsortstidning klarar de sig bättre.

Brukar de hjälpa dig i din fördjupning eller för att förstå komplexa sammanhang?
– Det är inte det gratistidningarna är bäst på. Men det händer; Metro har haft en serie om kvinnovåld som var fördjupande och deras serie inför valet var också väldigt bra.
– De flesta använder ju bara gratistidningarna för snabb nyhetsförmedling och andra medier för fördjupning. Det är som med Ekot och tv-nyheterna, men där är det aldrig någon som pratar om snuttifiering.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.