Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gratistidningarna får högt betyg

Publicerad: 21 Augusti 2006, 06:58

Knappt hälften av dem som har läst de två nya gratistidningarna i Danmark, 24timer och Dato, tycker bra om tidningarna. Mellan fem och tio procent av dem som har läst de nya gratistidningarna är beredda att säga upp sina abonnemang på betaltidningarna.


Uppgifterna härrör från en helt färsk undersökning om danskarnas inställning till JP/Politikens gratistidning 24timer och Berlingske-koncernens Dato. Undersökningen har gjorts av mediebyrån Initiative Universal Media, för tidningen Börsen. Man har på internet frågat 2 217 danskar om deras inställning till de båda tidningar.
Det visar sig att 48 procent av dem som har läst 24timer tycker bra eller mycket bra om tidningen, medan 1 procent menar att den är dålig eller mycket dålig. För Dato gäller att 40 procent är positiva medan 5 procent är negativa. Av undersökningen framgår det också att mellan 5 och 10 procent av dem som läst en av de två nya gratistidningarna är inställda på att säga upp sina prenumererade dagstidningar.
På 24timer är man mycket nöjd med opinionsundersökningen.
– Om det går 48 tillfredsställda läsare på en missnöjd är vi ytterst nöjda, säger vd Torsten Bjerre Rasmussen på 24timer.
Även på Det Berlingske Officin är man glad över resultatet.
– Vi är jublande glada, säger vd Lars Bo Haber Petersen på Dato. Vi har fått ett riktigt bra mottagande av både läsare och annonsörer.
I eftermiddag kommer ännu en ny gratistidning i Köpenhamn. Det är MetroXpress som skickar ut en eftermiddagstidning i 100 000 exemplar. Den ska liksom systertidningen delas ut vid trafikknutpunkter.
Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.