Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

GP välkomnar DN:s Göteborgssatsning

Publicerad: 22 Mars 2019, 12:21

Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist välkomnar att DN startar redaktion i Göteborg men ser ingen anledning till att ändra hur GP jobbar när konkurrensen skärps. "Om man verkligen vill veta vad som händer i Göteborg och varför så kommer GP även fortsättningsvis vara det självklara alternativet", säger han.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenGP

Under dagen kunde Medievärlden berätta att Dagens Nyheter ska anställa fem nya reportrar som ska sitta i Göteborg och bevaka vad som händer i staden.

GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist välkomnar tidningens satsning.

– Alla resurser som läggs på journalistik tycker jag är av godo. Det ska också bli kul att få en ny spelare att jämföra oss med.

GP är i dag ensamma om att producera en heltäckande lokal dagstidning i Göteborg. Men Christofer Ahlqvist menar att de är långt ifrån ensamma om att bevaka staden.

– Det finns många olika aktörer som gör journalistik. Och jag ser det mer som en fördel att vi får ännu en aktör att mäta oss emot, det tror jag kommer göra oss bättre också, säger han,

Att konkurrensen om de nyhetsintresserade Göteborgarna ökar kommer inte få GP att ändra sin strategi, säger Christofer Ahlqvist.

– Vi har skrivit mer lokalt den senaste tiden. Men vi har både riks- och internationellt material och vi ser att våra läsare fortsatt kommer vilja ha det. Just utifrån den satsning som DN gör ser jag ingen anledning till att göra någon förändring i det.

Christofer Ahlqvist framhåller att GP:s redaktion är betydligt större än den som DN kommer ha på plats.

– Vi anställde under 2017-2018 25 reportrar och håller på att anställda 15 till. Jag tror att om man vill veta vad som händer i Göteborg och varför så kommer GP även fortsättningsvis vara det självklara alternativet, säger han och lägger till:

– Vi har en väldig god framtidstro. Satsningar på vår journalistik har gjort att vi ökar vår upplaga och lyckats behålla en hög betalningsgraden.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenGP

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.