Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

GP rekryterar 25 och slår ihop redaktioner

Publicerad: 1 Juni 2017, 08:13

Rekryteringen av 25 journalister sker samtidigt som man organiserar om. Onlineredaktionen slås ihop med övriga redaktioner. Samtliga redaktionella tjänster samlas därmed i Göteborg. Samtidigt har redaktionschefen Ninni Jonzon beslutat att lämna till hösten – efter 20 år som chef. UPPDATERAD


Christofer Ahlqvist, chefredaktör på tidningen, berättar om förändringarna:

– Det här är en superrolig satsning att få presentera som i grunden handlar om att vi prioriterar innehåll. Vi ska producera riktigt bra lokal kvalitetsjournalistik. De här 25 nya journalisterna är dels en satsning på olika innehållsdelar, dels en satsning på digital kompetens. För det är inte bara en omorganisation där vi rekryterar nytt folk utan för oss handlar det också om att införa ett digital first-tänk i hela organisationen.

Parallellt med rekryteringen försvinner bolaget Stampen Digitala Medier och verksamheten går in i Stampen Lokala Medier. Samtidigt går onlineredaktionen ihop med övriga redaktioner. Därmed samlas all den redaktionella personalen i Göteborg.

– Dels slår vi ihop bolagen. Och där har vi haft en onlinedel som nu går in i GP:s redaktion. Sedan har det funnits några redaktionella tjänster i Stockholm. Dem ska det MBL-förhandlas om. De diskussionerna är inte klara ännu, men det vi vill är att lägga fokus på den lokala journalistiken i Göteborg genom att skapa nya tjänster här och minska antalet tjänster i Stockholm.

När alla 25 journalister rekryterats finns det totalt 100 journalister på Göteborgs-Posten. Men hur många är ni i dag?
– Det är lite krångligt eftersom vi är flera olika bolag och siffran varierar beroende på hur man räknar mellan dem. Men slår man ihop onlinedelen och GP:s redaktion är vi ungefär 80-85 i dag, säger Christofer Ahlqvist och fortsätter:

– Totalt sett blir vi fler hur man än räknar. Det handlar inte om att skära ned på innehåll utan det handlar om att satsa framåt.

Samtidigt tillsätts en redaktionell utvecklingschef och en utvecklingsredaktion. Och framåt väntar flera satsningar, bland annat på ekonomi och politik, säger Christofer Ahlqvist.

– I ett senare skede kan jag berätta närmare om det. Det jag kan säga i dag är att vi kommer att öka vårt fokus på den lokala ekonomin här i Göteborg och Västsverige, bland annat genom att anställa fler ekonomireportrar.

Den redaktionella satsningen görs, enligt Stampen Medias vd Johan Hansson, eftersom man är övertygad om att det är innehållet som kan driva affären. För att ha råd med satsningen väljer man därför att göra omprioriteringar internt.

Vad prioriteras bort?

– Vi gör ständigt avvägningar och prioriteringar utifrån de resurser i har. Just nu lägger vi ett stort fokus på redaktionellt material och lokal kvalitetsjournalistik eftersom vi tror det kan driva våra affärer mot ökade läsarintäkter – både i print och senare i höst även digitalt. När det kommer till det interna tittar vi kontinuerligt på kostnadsstrukturen generellt. Ett aktuellt exempel är att vi just nu ser över hur vi kan optimera vår distribution, säger Johan Hansson.

I dag stod det också klart att den mångåriga redaktionschefen Ninni Jonzon beslutat att lämna till hösten. Men först går hon in i rollen som transition manager, vilket innebär att hon ska se till att omorganisationen går hem.

– Jag har haft fantastiska år på GP, efter drygt 20 år som arbetsledare känns det bra att gå vidare. Att innan jag slutar få vara med och föra den nya organisationen i hamn är förstås särskilt tillfredsställande, säger Ninni Jonzon, avgående redaktionschef på GP.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.