Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

GP överklagar skadestånd till Ekeroth

Publicerad: 23 April 2015, 05:14

GP dömdes i mars att betala 3 100 kronor till SD-politikern Kent Ekeroth för att tidningen publicerat fyra bilder i samband med järnrörsskandalen. Nu överklagas det till hovrätten.


Ämnen i artikeln:

Kent Ekeroth

Kent Ekeroth har inte skydd som framställare av filmen. Därför ska Yttrandefriheten gå före upphovsrätt menar GP i sin överklagan. Så även om hovrätten kommer fram till att GP gjort sig skyldiga till upphovsrättsintrång ska ingen ersättning utgå, menar GP. Det skriver Mediatrender.

GP dömdes i mars att betala 3 100 kronor till Kent Ekeroth för publicering av bilder ut hans järnrörsfilm. Kent Ekeroth filmade själv när han och två andra ledande Sverigedemokrater beväpnade sig med järnrör och skrek rasistiska och sexistiska tillmälen. Filmen läckte senare till Expressen som publicerade den.

Hans ursprungliga krav på tidningen var 20 800 kronor.

Ämnen i artikeln:

Kent Ekeroth

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.