Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

GP och HP slutar betala Citygate

Publicerad: 15 Januari 2007, 08:30

Göteborgs-Posten vill inte längre vara med i Citygates utvecklingsarbete och slutar därför att betala. Hallands-Posten tycker också att det blir för dyrt och vill dra sig ur som ägare.


De elva ägarna i Citygate betalar en utvecklingskostnad på nästan en miljon kronor om året. För pengarna får de använda annonssystemet Lokus, och andra produkter Citygate utvecklar. De får köpa in it-produkter billigare genom ramavtal, och de får delta i kunskapsutbyten i form av nätverk och utbildningar.
Två ägare, Hallands-Posten och Göteborgs-Posten vill inte längre betala kostnaden.
– Vi kommer inte att fortsätta samarbetet på utvecklingssidan och våra tidningar kommer inte längre att vara med och finansiera utvecklingen, säger Tidningsaktiebolaget Stampens vd Mats Reimertz.

Göteborgs-Posten har nu sitt eget utvecklingsbolag, mkt media, inom Stampen, och tidningen har aldrig gått med i Lokus eftersom den är med i Koll tillsammans med Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet.

Hallandsposten använder Lokus och har deltagit i utvecklingsarbetet, men vänder sig mot finaniseringsformen.
– Vi är den enda ensamma ägaren och vi saknar möjligheten att fördela kostnaderna på flera tidningar. Även om kostnaderna differentieras vilar det tungt på oss och vi har därför valt att delta som extern kund i fortsättningen, säger vd
Göran Johansson.
Hallands-Posten vill fortsätta vara kund och använda annonssytemet Lokus, Göteborgs-Posten har aldrig använt Lokus.

Lennart Foss, styrelseorförande i Citygate tror inte att företagets verksamhet påverkas av att två ägare slutar betala.
– Göteborgs-Posten vill fortsätta vara ägare, men inte betala utvecklingskostnaden och får därmed inte ta del av de tjänster som Citygate utvecklar. Hallands-Posten kommer att fortsätta vara Lokus-kund, och det finns många starka tidningar kvar som kommer att fortsätta driva utvecklingen.

Sydsvenskan är den tidning som använder Citygates tjänster minst.
– Vi utnyttjar ramavtal och en del tekniska lösningar, men inte Lokus, säger tidningens vice vd Johan Ståhl.
På frågan om Sydsvenskan kommer att tänka om när det gäller ägarskapet svarar Johan Ståhl att ”diskussioner pågår ständigt”.
– Vi utnyttjar inte produkterna fullt ut och man får se till vad man använder och utifrån det värdera om man ska vara kvar som ägare. För Citygates del spelar det nog ingen roll om vi är med eller inte, säger han.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.