Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

GP fick 2 300 nya studentprenumeranter

Publicerad: 25 Januari 2007, 10:14

Göteborgs-Posten har nu summerat höstens studentkampanj. Med en redaktionell satsning, en rejäl prissänkning och riktade reklamkampanjer lyckades tidningen få 2 300 nya studentprenumeranter.


Pressens Tidning skrev i höstas om Göteborgs-Postens satsning på att nå studenter. Med redaktionella sidor om Jobb & Studier, 4 – 6 sidor en gång per månad, och en särskild högskolereporter skulle innehållet bli mer intressant för högskolestudenterna. Priset sattes till 75 kronor i månaden. Det blir två kronor om dagen.

Närvaro med tidningsställ på skolorna (med en upplaga som skulle ta slut redan på morgonen så att de som ville ha tidningen fick ligga i) och en reklamkampanj som gick i åtta kanaler: tv, webb, radio, och e-post, print, spårvagnar, direktreklamoch adersserad direktreklam.

Huvudmediet var webb genom gp.se, Lunarstorm, Spray med flera. I reklamen jämfördes tidningens pris med andra varor (ett halvt frimärke, en klunk kaffe osv.)

Tidningen satsade också på reklam på spårvagnarna och i print i bland annat Gringo och Nöjesguiden.
– Satsningen blev mycket väl mottagen på marknaden. Vi har fått in 2 300 helt nya studenter, summerade Marie Carlsson, kommunikatör på Göteborgs-Posten.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.