Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

GP döms betala skadestånd till Kent Ekeroth

Publicerad: 19 Mars 2015, 13:14

GP döms att betala 3 100 kronor till Sverigedemokraten Kent Ekeroth för publicering av bilder ut hans järnrörsfilm.


Ämnen i artikeln:

Kent Ekeroth

Kent Ekeroth filmade själv när han och två andra ledande Sverigedemokrater beväpnade sig med järnrör och skrek rasistiska och sexistiska tillmälen. Filmen läckte senare till Expressen som publicerade den.

Kent Ekeroth hade begärt 20 800 kronormen rätten underkänner Ekeroths krav för två av bilderna från den så kallade järnrörsfilmen.

GP:s redaktionschef Anders Goliger säger till Sveriges Radio: ”Händer samma sak en gång till så hoppas jag att alla tidningar gör som de gjorde den här gången och publicerar bilden. Den här typen av bilder måste publiceras annars har vi en begränsad pressfrihet i det här landet och det vore allvarligt”

Tidigare har Dagens Media dömts att betala skadestånd för bilder ur järnrörsfilmen.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Kent Ekeroth

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.