Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

GP är Sveriges största fullbetalda morgontidning

Publicerad: 22 Februari 2008, 07:03

Medan GP och Sydsvenskan i huvudsak tar fullt betalt rabatterar Stockholmstidningarna nästan halva upplagan. - De har agerat på ett sätt som tvingat dem in i en negativ spiral, säger Göteborgs-Postens marknadschef Ricard Robbstål. (Uppdaterad)


Räknat i fullbetald upplaga är Göteborgs-Posten Sveriges överlägset största morgontidning med 202 200 exemplar. Tidningen ökade dessutom upplagan mest av alla på vardagar, med 2 300 exemplar.

Svenska Dagbladet ökade mest av alla per utgivningsdag: 1 700 exemplar. Dagens Nyheter däremot minskar med 7 600 och Sydsvenskan med 1 400 exemplar per utgivningsdag.

En snabb titt på förhållandet Fullbetald upplaga / Total upplaga 2007 för storstadstidningarna visar följande:

Dagens Nyheter: 178 100 / 344 200
Svenska Dagbladet: 88 100 / 196 600
Göteborgs-Posten : 202 200 / 246 900
Sydsvenskan: 101 400 / 124 100

Svenska Dagbladet har en betalningsgrad på 77 procent och Dagens Nyheter på 79 procent.
Göteborgs-Posten och Sydsvenskan däremot, har betalningsgrader på samma nivåer som landsortstidningarna, båda ligger på 90 procent.

– Det är ett mått på att tidningen är efterfrågad, och inget man kör ut till Skara Sommarland för att kränga, säger tidningens vd Lars Rundblom.

Enligt Ricard Robbstål, marknadschef på Göteborgsposten har Stockholmstidningarna sig själva att skylla.

– Tidningarna där har valt, eller tvingats välja, en annan strategi. Båda har agerat på ett sätt som tvingat dem in i en negativ spiral. De har trissat upp det där själva. Sex månader för 99 kronor, såg jag att man erbjöd nyligen.

Svenska Dagbladets vd Raoul Grünthal tycker dock inte att den låga betalningsgraden är ett problem.

– Vi är den bäst betalda tidningen i Sverige, säger han.

Hur då?

– Genom att vi har det högsta fullbetalda priset har vi också det högsta snittpriset. Rabatterna blir en slags prisdifferentiering för oss.

Svenska Dagbladet ökar mest per utgivningsdag, med 1700 exemplar.

– Vi är jättenöjda med vår upplageutveckling, men Svenska Dagbladet är inte bara en räckviddstidning, det är också viktigt att vi når rätt målgrupp.

Göteborgs-Postens ökning med 2 300 exemplar på vardagar beror, enligt Lars Rundblom, på att tidningen i år lyckats minska tappet av prenumeranter.

– Vi har ett ökat fokus på kundvård på bekostnad av nyförsäljning, säger han.

Varför GP samtidigt minskar med 4000 exemplar på helger har han ännu inget svar på.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.