Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gotakoncernen gjorde åter ett starkt resultat

Publicerad: 14 April 2008, 12:05

Gotakoncernen gjorde ett resultat på 97 miljoner 2007, vilket är en marginal på 11,5 procent. Nettoomsättningen ökade med 30 miljoner, men rörelsekostnaderna ökade något mer än intäkterna samtidigt som del av vinsten från Blocket försvunnit.


Gota Media AB med Borås Tidning, Ulricehamns Tidning, Smålandsposten, Barometern, Blekinge Läns Tidning och del i Sydöstran och Ortstidningar i Väst upprepade det starka resultatet från 2006.

Annonsintäkterna ökade med 19 miljoner till 431. Upplageintäkterna ökade med 4 miljoner till 316.

Kostnaderna ökade en miljon mer än intäkterna. Personalkostnaderna ökade med 6 miljoner till 316 och övriga kostnader med 26 miljoner till 438. Framför allt är det satsningar på digitala medier som får kosta.

Upplagorna ökade i fjol, ett trendbrott efter tapp flera år i rad.

Vd Bennie Ohlsson är särskilt nöjd med upplagearbetet, ”där vilar vår grund” konstaterar han.
– Barometerns upplaga låg stilla, men övriga tidningar ökade.

Bennie Ohlsson betonar att det är pappret som är särklassigt viktigast, men att koncernens tidningar ska göra avtryck i alla kanaler. Därav utvecklingskostnaderna man tog 2007 och som man fortsätter att ta 2008.

– Vi ska utveckla den nätbaserade tidningen, för att kunna erbjuda våra kunder en produktmix.

Gotakoncernen har en gemensam utveckling av de digitala medierna. Men det är tidningarnas varumärken som är viktiga. Koncernen Gota Media är ur den aspekten inte intressant som namn.

– Vi ska hålla greppet om den lokala journalistiken. Det är vår överlevnadsstrategi, säger Bennie Ohlsson.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.