Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Gota Media ökar intäkterna

Publicerad: 27 april 2017, 11:02

Gota Media. Foto: Pressbild

Mediekoncernen ökar intäkterna men redovisar ändå en förlust i bokslutskommunikén för 2016. Förklaringen är goodwill-avskrivningar.

Ämnen i artikeln:

Gota MediaRapport

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Gota Medias rörelseresultat för 2016 före poster av engångskaraktär och goodwill-avskrivningar är positivt på 13 miljoner, vilket motsvarar en marginal om 1,1 procent (0,4 procent). Efter av och ned-skrivningarna uppgår rörelseresultatet till -58 miljoner kronor (-12 miljoner kronor). Och mediekoncernens totala goodwill-värde är nu nere på 11 miljoner kronor.

Nettoomsättningen i tidningsrörelsen ökade med 21 miljoner kronor till 1 051 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 2,1 procent. Såväl upplageintäkten som annonsintäkten ökade under perioden med 10 miljoner kronor respektive 9 miljoner kronor. Annonsintäkterna för jämförbara enheter minskade däremot 3,6 procent.

Soliditeten, exklusive goodwill, ligger nu på 66 procent (60 procent).

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev