Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Googles nya annonspolicy kan leda till miljardförlust för medierna

Publicerad: 8 Maj 2018, 04:55

Inför det stundande införandet av EU:s nya dataskyddsregler GDPR har Google lanserat en ny annonspolicy för europeiska mediebolag. Om inte direktivet godkänns av mediebolagen kan det få stora ekonomiska konsekvenser. Men direktivet kan bryta mot den nya förordningen.


Ämnen i artikeln:

EUGDPRGoogle

Den nya annonspolicyn ska, enligt techsajten Breakits rapportering, innehålla ett krav på att nätjätten ska få ta del av de europeiska mediebolagens insamlade personuppgifter. Om inte så stryps mediebolagens annonsflöden på Googles programatic-plattform Doubleklick. Enligt Breakit riskerar svenska medier att förlora miljarder om de inte godkänner det nya direktivet. Samtidigt kan ett godkännande bryta mot GDPR.

EU:s nya dataskyddsregler, GDPR, som börjar gälla den 25 maj ställer hårda krav på mediebolagens hanterande av sina användares personuppgifter. Och höga sanktionsavgifter väntar de som missköter sig.

Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell säger till Dagens Media att han är tveksam till om mediebolagen kan dela med sig av uppgifterna utan att bryta mot de nya reglerna.

”Som prenumerant på en dagstidning till exempel, så tror jag att de flesta accepterar att en publicist registrerar ens personuppgifter. Men att medieföretaget sedan överlåter dem till Google, det är tveksamt. Som registrerad användare har jag rätt att veta vad mina uppgifter används till, och att ge bort dem på lösa grunder kan vara ett kontraktsbrott, och ett brott mot GDPR”, säger han till tidningen.

I ett mejl till Dagens Media kommenterar Google uppgifterna i Breakits artikel:

Riktlinjerna kring GDPR är krav på medgivande när det kommer till personaliserade annonser. Vi har alltid bett publicister om samtycke från användare för användning av våra annonsverkyg på deras sajter, och nu uppdaterar vi helt enkelt det kravet – i linje med GDPR. Eftersom vi tar beslut kring databearbetning för att hjälpa publicister att optimera annonsintäkter, kommer vi att fungera som ‘Controllers’ i förhållande till våra publicistprodukter, i linje med de krav som GDPR ställer. Det innebär inte några utökade rättigheter till deras data. Vi har ett nära samarbete med våra publicist-partners och jobbar hängivet med att ta fram verktyg för att hjälpa dem att samla in sina användares medgivanden”.

Läs mer om uppdateringen på Googles sajt.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

EUGDPRGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.