Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Google lanserar djupare söktjänst

Publicerad: 5 Augusti 2008, 18:33

Med Google Insights for Search går det att kombinera sökord med aktuella trender på nätet. Verktyget är främst riktat till annonsörer och marknadsförare, men också till vanliga webbanvändare.


Google Insight for Search är en uppföljning på tjänsten Google Trends. Den kan bland annat visa:

* Söktrender över tid – jämföra hur intresset för ett eller flera sökord varierar över tiden

* Söktrender uppdelat på regioner – genom att söka eller klicka på en värmekarta går det att se hur intresset för sökord är i olika länder, städer eller regioner.

* Sökordet i relation till relaterade sökord. Visar vilka de mest populär av de relaterade är samt hur de ändrats över tid.

* Detaljerad information uppdelad på kategori, exempelvis vilka sökningar som stiger i popularitet inom kategorin.

– Google Insights for Search ger mer flexibilitet och funktionalitet samt ett antal häftiga nya möjligheter som till exempel en värmekarta över världen som på ett grafiskt sätt visar sökvolymer och intresse regionalt, säger Yossi Matias, ingenjörsdirektör på Google i ett pressmeddelande.

Google ger också några tips på hur företagare ska kunna använda det nya verktyget:

* Jämföra sökord för att få en uppfattning om intressenivåer och med det som bas utveckla annonsering och marknadsföringsbudskap.

* Hitta affärsmöjligheter i nya geografiska områden baserat på nya trender

* Jämföra ett sökord över tid för att uppskatta behov och planera för säsongsvariationer

* Skapa en basnivå för jämförelser med konkurrenter eller inom en produktkategori

* Mäta framgången av en annonskampanj genom att analysera relaterade sökord.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.