Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Glöm annonsaffären – Sakari Pitkänen om Journalistik & Reklam

Publicerad: 25 Oktober 2016, 11:04

IRM har bytt fot när det gäller inbromsningen för dagspressens fall. Uppenbart är att annonsaffären inte längre är en bärkraftig affärsmodell för journalistik, skriver Sakari Pitkänen i en kommentar till rapporten Journalistik & Reklam.


Han konstaterar i sin analys att reklamköparna gör sig mer och mer oberoende av köpt reklam. Investeringarna i media totalt sjunker i förhållande till BNP. Och att nyhetsmedias andel av medieinvesteringarna sjunker ännu mer.

Den enskilt största kategorin är sök som står för 15 procent av reklamkakan, två procent mer än hela den församlade morgonpressen.

Läs hela analysen här:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.