Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Globala it-jättar äter allt mer av annonskakan

Publicerad: 26 April 2017, 10:30

De amerikanska globala onlinejättarna Google, Facebook och Youtube utmanar de nordiska nyhetsmediernas ställning på den nationella annonsmarknaden, det visar en studie från Nordicom.


Ämnen i artikeln:

NordicomGoogleJonas Ohlsson

I studien Kampen om reklamen har Nordicom, vid Göteborgs universitet, undersökt hur konkurrensen från globala digitala reklamplattformar påverkar finansieringen av nyhetsjournalistik i Norden.

På tisdagen presenterades undersökningen som bekräftar bilden av att den allt hårdare konkurrensen om reklampengarna gjort att många medieföretags reklamintäkter sjunker. Av studien framgår att utomnordiska digitala plattformar i dag svarar för omkring 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna i Sverige och Danmark, medan samma siffra i Norge ligger på omkring 45 procent.

Och allra hårdast drabbas tidningsföretagen. Sedan 2011 har reklaminvesteringarna i tryckt dagspress fallit med 40 procent, vilket motsvarar omkring 12 miljarder svenska kronor. Och försäljningen i de digitala kanalerna kompenserar inte fallet.

Jonas Ohlsson, som har författat studien tillsammans med Nordicom-kollegan Ulrika Facht, beskriver vad det riskerar att leda till:

”När de kommersiellt finansierade nyhetsmedierna inte längre kan förlita sig på reklamen som en viktig intäktskälla, får det stora konsekvenser för hela affärsmodellen och i förlängningen för den samhällsviktiga journalistiken.”

Här kan du läsa mer om studien samt ladda ned den i pdf-version.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NordicomGoogleJonas Ohlsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.