Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gisab slår rekord – och är till salu

Publicerad: 8 Februari 2008, 10:35

GISAB är på väg att expandera - och få nya ägare. Danska Søndagsavisen vill säja den svenska gratistidningskoncernen, som ger bra resultat, för att kunna stärka den danska verksamheten, som går dåligt.


Gratistidningar i Sverige AB, med de 31 Mitt i-tidningarna i Stor-Stockholm som största enhet, har ökat sin omsättning och starkt förbättrat lönsamheten. Vinsten för 2007 är 39,9 miljoner, mot 27,8 år 2006. Marginalen ökade därmed från 9,1 procent till 12.

GISAB ingår i Søndagsavisen-koncernen, som i sin helhet går dåligt. Därför drar man ner sitt utlandsägande i Sverige och Norge, för att koncentrera sig på att få ordningen på den danska verksamheten, som enligt ett pressmeddelande framför allt har problem med distributionsverksamheten.

GISAB är till salu. I nästa vecka gör man upp med en bank om att sköta försäljningen. Om det är Handelsbanken, som hade hand om såväl Centertidningsaffären som försäljningen av Dalarnas Tidningar, vill inte vd Per Bowallius säga något om.

– Vilken bank det blir gör vi offentligt nästa vecka.

Han vill inte säga något om det tagits några kontakter med möjliga köpare.

– Ägarna har en prisförväntan. Därför får det bli en bred process.

JP/Politikens Lokaltidningar ska expandera i Sverige. Men om de kan vara intressanta som köpare kommenterar Per Bowallius inte. Han vill inte heller säga något om vilken typ av ägare som skulle gynna GISAB bäst, till exempel vad det gäller långsiktighet.

– Processen börjar om en vecka.

Hur har det varit att ha danska ägare?

– Det har varit mycket bra, de är affärsinriktade.

Hur har 2008 börjat?

– Positivt.

GISAB finns med gratistidningar också i Södertälje, Strängnäs, Eskilstuna och Örebro.

Tänker ni starta fler tidningar?

Per Bowallius säger att strategin är att optimera, få till stödfunktioner och se till att vara lönsam där företaget redan är etablerat.
– Men vi tittar på fler städer.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.