Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gisab ökar egna värdet med kvartalsresultatet

Publicerad: 7 Maj 2008, 11:57

Gratistidningarna i Gisab ökar värdet på sig själva genom förbättrat resultat första kvartalet i år gentemot första kvartalet i fjol. Gisab med Mitt-i-tidningarna i Stockholm är på väg att få nya ägare när danska Søndagsavsien säljer.


Gisab redovisar ett första kvartal med rörelseresultat på 8,4 miljoner, en marginal på 8.7 procent, vilket är en avsevärd förbättring mot samma period i fjol, 4,7 miljoner i vinst med 4,8 procents marginal.

Enligt vd Per Bowallius beror det förbättrade resultatet på försäljningsökning.

– Vi har lagt ner fredagstidningen i Nacka Värmdö, men det påverkar inte första kvartalet.

Det är framför allt tidningarna i Stockholm som bygger resultatet, men även tidningarna i övriga Mälardalen bidrar positivt.

Gisabs ägare Søndagsavisen kommer att sälja det svenska tidningsföretaget. SEB sköter affären, som ska vara genomförd före semestrarna.

Gisabs ledning arbetar praktiskt med försäljningen, men Per Bowallius vill inget säga om antalet möjliga köpare, mer än att de är seriösa.

Rimligen höjer ert kvartalsresultat priset?
– Ja, man tycker det.

JP/Politiken expanderar i Sverige genom att bygga ut sitt nät av gratistidningar. Ett köp av Gisab skulle raskt öka omsättningen och genomslaget på den svenska marknaden. Men Per Bowallius lämnar inga kommentarer om vilka de intresserade är.

Gisab sticker ut i Søndagsavisen-koncernen med sitt goda resultat. Som helhet backade koncernen första kvartalet från 28,4 miljoner danska kronor 2007 till 2,6 miljoner i år.

Ett omfattande arbete pågår för att få ordning på den danska verksamheten. Intäkterna från försäljningen av Gisab ska användas till det.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.