Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gerdin ska tackla spelmonopolet

Publicerad: 25 November 2010, 13:00

Statens hyckleri i frågan om spelmonopolet har fått Aftonbladets förre chefredaktör Anders Gerdin att ta till strid.


Tillsammans med Unibets avhoppade vd Petter Nylander ska han försöka sprida sina åsikter om hur spelbolagen på den svenska marknaden får marknadsföra sig.

   Vi ska visa på absurditeten att man som chefredaktör på en dagstidning får ta in alkoholannonser men inte reklam för spelbolag.

Speciellt med tanke på att man i de tv-kanaler som sänder från andra länder men riktat mot den svenska marknaden visar reklam för spelbolagen.

Vill du ha en helt harmoniserad reklamlagstiftning?

   Absolut.

Han kallar frågan för infekterad och menar att statens engagemang styrs mer om att de värnar intäkterna från Svenska Spel än oro för spelmissbrukarnas framtid.

Och för deras missbruk har inte reklamen någon betydelse. Sedan är det ju så också att över 98 procent av alla spelare har inga problem.

På sikt kommer lagstiftningen att ändras tror Anders Gerdin:

   Det är precis som för alkoholreklamen för 7-8 år sedan. Då var det den helt förbjuden. Sedan kom Gourmetdomen som upphävde den. Och nu är det fritt fram att ta in annonser för allt upp till 15 procent.

Är du engagerad i den här frågan i rollen som pr-agent eller som före detta chefredaktör på Aftonbladet?

   Det beror på ett personligt engagemang i frågan och en relativt stor kunskap. Under min chefredaktörstid tillbringade jag 100-tals timmar i rättegångssalar där den här frågan var uppe.

Så det har inget med ditt uppdrag som pr-agent?

   Nej.

En helt annan sak. Stora Journalistpriset delas ut i kväll. Ska du dit?

   Nej, det ska jag inte.

Det är så att du har blivit nämnd som kandidat.

   Det var en klok person.

Det var Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

   Som sagt, en klok person.

Vem tror du får det?

Ingen aning.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.