Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Geostyrda annonser ska öka Mktmedias digitala intäkter

Publicerad: 9 September 2013, 10:26

Geografiskt styrd displayannonsering har blivit en digital framgång för Promedia. Inom kort lanseras produkten 360 inom hela Mktmedia-sfären.


Ämnen i artikeln:

Promedia

Mktmedias pilotprojekt startades i Västmanland under våren. Paketet VLT 360, displayannonser hos premiumpublicister, (läs mer om vad som ingår här) levererade snabbt långt över uppsatt prognos enligt Tomas Niklasson, intäktschef på Mktmedia.

I princip samtliga mättal som vi satte upp som till exempel antal avslut och antal samtal per avslut blev dubbelt så bra som vi förväntat oss.

Då beslutades raskt om en expansion. Under sommaren har projektgruppen byggt upp ett komplett back-end system, hitta ett bättre RTB (Real-time bidding, se mer här) flöde för displayannonser samt trimma erbjudandet ytterligare. I oktober kommer 360-konceptet att lanseras på företag inom hela Mktmedia-sfären.

Vi kommer rätt snart att göra betydande resultat. En försiktig uppskattning är att vi 2014 ska leverera 50 miljoner kronor till våra ägare, säger Tomas Niklasson.

Förutom geostyrd (på postortsnivå) display och sökmarknadsföring finns det tankar på att utveckla konceptet med produkter och tjänster inom mobilt, sociala medier, e-dm samt video och produktion.

De kunder som hittills nappat har främst varit små och medelstora lokala företag. Flera som tidigare anlitat olika katalogtjänster men varit missnöjda med resultatet.

Så när vi kommer med ett mer komplett erbjudande till en bättre prisbild har det inte varit svårsålt.

I vissa fall har de tidningssajter som ingår i VLT-koncernen inte klarat av att leverera tillräckligt många besökare. Då kompletteras det med besökare från till exempel andra sajter.

Men bara besökare från den eller de kommuner som kunden valt.

Promedia har också testat med att ha en certifierad Google Adwords-säljare på Länstidningen i Södertälje jobbat under våren på samma sätt som bland annat prövats på NTM och EK-koncernen (Läs mer här). En verksamhet som nu permanentas och tas vidare inom Promedia. Under hösten ska ytterligare fem Adwordssäljare börja på koncernens tidningar.

Ämnen i artikeln:

Promedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.