Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Genombrott för landsortspressens digitala intäkter

Publicerad: 4 November 2014, 12:30

Under tredje kvartalet ökade landsortspressens digitala intäkter med 29 miljoner kronor. Det uppvägde minskningen i print.


De totala intäkterna för landsortspressen ökade med ungefär en procent tredje kvartalet, och landade på 760 miljoner kronor. De digitala intäkterna ökade med 29 miljoner kronor, vilket var en ökning med 55 procent jämfört med samma period i fjol.

Även Storstadspressens digitala intäkter ökade, med 19 procent under tredje kvartalet. För morgonpress totalt ökade de digitala intäkterna med 35 procent jämfört med samma period i fjol.

Totalt omsatte de digitala intäkterna för morgonpressen nära 160 miljoner kronor tredje kvartalet. Ackumuelrat i år har de omsatt nära 500 miljoner kronor, en ökning med nära 27 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

”Att dagspressens digitala annonsintäkter fortsätter växa starkt är inte förvånande. Vi har dessutom sett en uppbromsning i tappet för de tryckta produkterna vilket gör att vi bara har väntat på att de totala annonsintäkterna ska börja växa igen. Det är för tidigt att tala om ett trendbrott men denna siffra är mycket glädjande och ger hopp inför framtiden. Annonseringen på de mobila sajterna mer än fördubblades under perioden, en trend som förväntas hålla i sig”, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Hedström.

TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från ett sextiotal morgontidningssajter.

Nästa vecka publicerar Medievärlden Premium rapporten ”Digitala annonsintäkter 2014”

Digitala medier får fart på annonstillväxten

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.