Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gemensam nätplattform ska ge Stampen ökade intäkter

Publicerad: 12 januari 2009, 14:13

Stampens utvecklingsbolag Mktmedia bygger upp en gemensam webbplattform för 47 tidningar. - Sajterna har fram tills i dag varit byggda av lokala organisationer. Med den nya plattformen kan vi äntligen börja konkurrera nationellt, säger Bosse Svensson, vd för Mktmedia.


Ämnen i artikeln:

Stampen

Investeringen ligger på 60 miljoner kronor. Syftet är att binda ihop de lokala plattformarna till en gemensam nationell aktör inom affärsutveckling och annonsförsäljning.

En av fördelarna som Bosse Svensson lyfter fram är att samma tekniska lösning i botten gör att en annonskontakt blir säljbar direkt på alla sajter. Det har inte varit möjligt tidigare.

Projektet omfattar samtliga tidningsgrupper inom Stampen, det vill säga Promedia, Mediabolaget Västkusten, Göteborgs-Posten, Rubrik Media, Ingress Media samt även koncernerna Mittmedia och Eskilstuna-Kuriren. Även Nya Lidköpings-Tidningen deltar som part i projektet.

Plattformen innehåller standardmått för annonser och har utvecklats av webbpubliceringsföretaget Polopoly.

Drift, förvaltning och affärsutveckling samordnas till tre orter: Östersund, Örebro och Göteborg.

Först ut i det nya projektet var Gävletidningar i juni. Under hösten kommer allt fler tidningar med. Sist ut är Göteborgs-Posten, som ska vara vara ansluten senast i januari nästa år.

Har projektet hållit tidsramen?

– Det var segare i portgången än vi trodde. Men när projektet väl började rulla har det gått bra. Dessutom håller vi budgeten, säger Bosse Svensson.

I början av nästa vecka, 29-30 september, kommer Mktmedias ägare att samlas för att diskutera framtidsfrågor.

– Vi har satt ett gemensamt intäktsmål som vi ska ha nått 2012. Det bygger på att vi ska nå samma andel av internetannonseringen som vi i dag har på printsidan.

Hur mycket handlar det om?

– 590 miljoner kronor. Det är ett stort glapp jämfört med vad vi ligger på i dag. I nästa vecka ska vi prata om hur vi ska göra det möjligt.

Inom kort kommer Mktmedia att lansera nya plattformsprojekt inom mobila tjänster.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.