Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Gaffa tar sig ton

Publicerad: 4 November 2010, 11:15

Danmarks största musiktidning Gaffa har efter bara sex månader etablerat sig rejält på den svenska marknaden.


Gaffa, kallad Danmarks Rolling Stone, kom med sitt första svenska nummer i mars och har i dag, enligt egna beräkningar, en räckvidd på ca 80 000 läsare. På nätet hade man under oktober över 30 000 unika besäkare.

– Det har gått både snabbare och lättare än vi trodde att nå en position i Sverige, säger Gaffas vd Robert Borges. Vi upplever ett stort intresse från läsarna. Oktobernumret, där vi profilerade Håkan Hellström, tog t ex slut redan efter någon vecka.

– Vi trycker i dag drygt 40 000 tidningar varje månad och intresset bland annonsörerna har också varit över förväntan

Svenska Gaffa är, precis som i Danmark, dels ett månatligt gratismagasin dels en nyhetspräglad nättidning.

Tidningen distribueras gratis till universitet, musikaffärer, bibliotek och liknande, men finns också i tidningsställ ute på gatorna i de större städerna.

Gaffas svenska redaktion ligger i Göteborg och har fem anställda journalister. Men tidningen har, precis som i Danmark, ett nät av frilansande musikjournalister.

– Vi är den största och mest lästa musiktidningen i Danmark och det ska vi bli i Sverige också, säger Borges, som ser fram emot den officiella Orvestomätningen i början av nästa år.

Gaffa har investerat en miljon kronor i den svenska verksamheten och räknar med att nå nollresultat nästa år. Omsättningen i år hamnar på ca två miljoner kronor, med ett minusresultat.

I Danmark har Gaffa en tryckt upplaga på drygt 70 000 exemplar och en räckvidd, enligt Orvesto, på 220 000 läsare. På nätet har man 135 000 unika besökare.

Gaffa A/S omsatte 2009 16,5 miljoner danska kronor och gjorde en mindre vinst.

Lars Ohlander

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.