Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fyrtorn och mammor viktigast för ungas medieval

Publicerad: 6 November 2008, 13:39

Idag presenterade Tidingsutgivarna två antropologiska studier om ungas medievanor. Ungdomar litar mest på den närmaste kretsen, och allra mest på mamma, visar Katarina Graffmans studie


Ämnen i artikeln:

TU

Antropologen Katarina Graffman har genomfört en etnografisk studie hemma hos nio ungdomar i åldrarna 15 – 23, där forskarna spenderat 80 timmar med var och en av dem. Några viktiga slutsatser av deras beteende:

* Nya medier betyder inget längre, medier är medier.

* Underhållning är inte längre något man söker efter specifikt. Allt ska vara underhållande.

* Realtidsinformation är viktigare än uppföljning MEN exempelvis nyheter och reklam ses som löpande processer utan början och slut.

*De traditionella journalisterna och medieaktörerna har förlorat i trovärdighet. Ungdomarna litar mer på bloggar – och mamma.

* Medievalet styrs mycket av den egna bubblan, det egna lilla sociala nätverket, både online och offline.

* Den viktigaste aktören i medievalet är mamma, som klipper ut artiklar och tipsar om saker.

* Utöver mamma spelar fyrtornen den viktigaste rollen, de personer som folk litar på i vissa frågor. Varje nätverk har sina fyrtorn som kanske i sin tur påverkas av fyrtorn i sina nätverk. ”Inget går upp mot vad de här fyrtornen kan få folk att göra”, säger Katarina Graffman.

* En av informaterna är ett ”fyrtorn” i Kista som anser att kvällstidningarna är lallartidningar, att riktig info får man från communities och som varje månad åker in till stan för att jaga rätt på Situation Stockholm eftersom den innehåller ”verkliga människor som skriver från verkligheten.”

* Vad andra tycker och tänker om nyheter är intressantare än nyheten i sig. Verkligheten finns på forum som Flashback och olika bloggar och communitites, vilket gör att makten förskjuts från journalister till vanliga människor.

* Killar använder communities i något högre utsträckning än tjejer, tjejer använder bloggar i något högre utsträckning än killar.

* Ungdomarna ser sig själva som producenter, inte konsumenter i första hand.

Den andra studien som presenterades är en mobiletnografisk studie gjord av Kairos Future, läs mer om den på Unga Vuxna.
Axel Håkansson

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.