Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fyra ess i marknadsföring

Publicerad: 4 April 2006, 10:02

De satsade - och vann. Att marknadsföra Svenska spels nya pokersajt var det hemliga uppdraget i årets Best YET. Stressigt och roligt sammanfattar Mikael Söderblom, en av segrarna, uppgiften.


Det är många restriktioner som kringgärdar Svenska Spels marknadsföring av sin nya pokersajt. Den får inte vara säljande, bara informativ. Den får inte heller prata om pengar eller vinnare.
– Det är en svår uppgift, men så ser vår vardag ut. Det finns ingen anledning att linda in det, säger Ira Gladnikoff, försäljningschef för poker på svenskaspel.se och uppdragsgivare för årets Best YET-tävling.
Hon är generellt sett nöjd med bidragen även om hon efterlyser lite mer av det där lilla extra.
– Det fanns tendenser till det på några håll, men det kunde fått vara mer som stack ut. Inget var jättebanbrytande. Men det var ju en knepig uppgift, som sagt.
35 team tävlade om de två platserna till den europeiska tävlingen i Berlin i mitten på maj.
Lagen som vann bestod av Mikael Söderblom (Volt) och Martin Johansen (Graberges) samt Nilla Juvas (Red Cell) och Jenny Serneholt (frilans).
Restriktionerna från uppdragsgivarna försvårade inte uppgiften speciellt mycket anser Mikael Söderblom.
– Ibland är det nästan skönt att bli lite mer begränsad. Man vet att åt det hållet eller det hållet ska jag inte gå.
Han har aldrig spelat poker på nätet, varken på svenska spels sajt eller någon annan, men det var inget problem när det gällde att lösa den här uppgiften.
– Det knepigaste vara att hitta fördelar med sajten när man inte kan tjäna lika mycket pengar som på andra.
Han och Martin Johansens bidrag gick ut på att både stora och små korthajar kan vara på sajten.
– Vår ide är att tryggheten att man inte kan spela bort hur mycket som helst ska locka till sig amatörer. Vilket också är bra för dig som är en stor fisk, då finns det många att vinna pengar av.
Tävlingen arrangerades Tidningsutgivarna och Resumé. Den är öppen för unga kreatörer som jobbat max tre år i branschen.
Segrarna i den svenska tävlingen åker till Berlin för att mäta sin kreativitet mot representanter från sju andra europeiska länder. Segraren där får resa och uppehälle i Cannes Lion.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.