Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fungerar reklamlappar bättre på nätet, UNT?

Publicerad: 7 April 2010, 10:45

På UNT har man sedan fler år klistrat fast reklamlappar, så kallade memos, på papperstidningen. Men det går att göra på nätversionen också. Försäljningschef Andreas Hall berättar:


Det beror på budskapet. Och nu är vår pappersmemo väldigt populär. Vissa söndagar är det nästan slagsmål mellan Ica och Coop om att få använda dem. Och det skulle det inte vara om det inte fungerade.

Hur fungerar memo på nätet?

Väldigt väl. Det sitter lite lagom iögonfallande och är lite lagom irriterande så det får bra obs-värden.

Hur bra?

Det har vi i inte mätt i och för sig. Men de blir extremt mycket mer klickade än en vanlig banner. Det har vi sett.

Den syns inte på förstasidan

Nej, bara på ett antal undersidor: ekonomi, motor, familje och bostad till exempel.

Måste det vara samma på alla undersidor?

Visst inte. Till exempel hade vi en motorannonsör som körde tjänstebilar på ekonomisidan och kombibilar på familjesidan.

Och man kan välja att bara gå på ekonomisidan om man vill?

Absolut.

Men det här är billigare än att gå som pappersmemo?

Mycket billigare. Men vi tar fortfarande bra betalt. Och formatet är en stor orsak till att våra annonsörer nu börjat förstå vad man kan göra på nätet. Vilket inneburit att de lokal intäkterna på nätet ökade med 25 30 procent i fjol.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.