Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fungerar bloggar på papper, Joshua Karp?

Publicerad: 30 Januari 2009, 14:20

Joshua Karp lägger nu sista handen på andra utgåvan av sin bloggtidning. Hans mål är att sprida den till hela världen. Distributionsformen och affärsmodellen är ny i USA.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

– Efter första utgåvan har annonsörerna börjar ringa, så allt indikerar att det här är en framgångsrik affärsmodell

Hur ska ni tjäna pengar?

– Textannonser och vanliga annonser. Medan de stora tidningarna säljer reklam för hela upptagningsområdet säljer vi reklam för varje område. Chicago Tribune kanske tar 1000 – 20 000 dollar för en annons som vi tar 15 – 25 dollar för.

Betalar ni bloggarna?

– De får en del av intäkterna för annonserna i den utgåva de ingår i.

Hur väljer ni bloggar?

– De hör av sig till oss och vi väljer vilka vi vill ha. Nu ger vi ut samma tidning över hela landet, men i en inte alltför avlägsen framtid ska varje område rösta fram vilka bloggar de vill ha i sin tidning.

Hur många områden ungefär, blir det per storstad?

– I Chicago-området exempelvis kan det bli ungefär hundra lokala versioner.

Hur distribuerar ni tidningarna?

– Det är en helt ny modell, som mig veterligen inte har använts i stor skala tidigare. Vi betalar folk för att ha en skrivare hemma eller i en lokal, skriva ut tidningen och distribuera den i sitt område. Det ekonomiska läget i USA har gjort att många behöver pengar så det verkar inte vara några problem att hitta distributörer.

Är det här ett komplement eller en ersättning för betald journalistik?

–  Intressant fråga, jag tror att den initialt är ett komplement. Men om inte de traditionella medierna börjar utvecklas snart kan den bli en ersättare. Tidningarna nu ser likadana ut och har samma affärsmodell som för hundra år sedan. Vi föreslår en annan modell, där vi engagerar communityn att sköta produktionen, både skrivandet och distributionen. Det är något som tidningarna måste bli bättre på, att involvera och engagera medborgarna i produktionen. Jag vill sprida den här modellen till helva världen och genomslaget så här lågnt har varit enormt.

Jag är med andra ord inte den första som ringer?

– Nej det ringer journalister varje kvart och jag har hundratals obesvarade mail

Vad var responsen på första numret?

– Vi lärde oss mycket efter att folk kom med sypunkter på det första numret. Nu har vi tänkt om bland annat vad gäller häftningen av tidningen och bildvalet på förstasidan, som en del tyckte var för sexuellt.

– Jag är ganska trött vi håller på att färdigställa andra upplagan och jag har varit igång 26 timmar i streck nu.

Vilka är det som gör tidningen och vilka finansierar.

– Vi har ingen finansiering, förutom mina pengar, runt 20 000 dollar. Tidningen görs av mig och 12 collagestudenter.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.